Kundeservice er åpen fra Man – Fre 10:00 – 15:00

21 93 76 87 Live Chat

Årsaker til vannvekt

Har du stått på badevekta og lurt på hvorfor du veier plutselig mer enn vanlig? En vanlig antagelse er at det skyldes mer kroppsfett, men faktisk kan det dreie seg om vannvekt. Kroppen binder seg til vann på grunn av rekke årsaker, inkludert matutskeielser, hormonendringer og økte stressnivåer. Les mer under om hvordan vannvekt oppstår og hvor du kan oppnå en vanndrivende effekt.

Hvorfor får vi økt vannvekt?

Normalt sies det at et voksent menneskes kropps vil bestå av rundt 60% vann, og vann bidrar med å beskytte organer og støtte livsviktige funksjoner i kroppen vår.

Økt vannvekt skyldes at kroppen har bundet til seg ekstra vann, slik at det er mer vann i vevet mellom cellene enn normalt. En vanlig årsak til økt vannvekt er diett med mye karbohydrater og høye saltnivåer. De som spiser matretter med mye karbohydrater en kveld, kan gjerne våkne opp dagen derpå å føle seg oppblåst og veie mer enn vanlig. Selv om fettprosenten i kroppen ikke har endret seg noe særlig. I tillegg hvis du spiser mye mat så vil matmengden i seg selv bidra til høyere kroppsvekt. Karbohydratrik mat kan gi betydelig økt vannvekt, ettersom 1 gram med karbohydrater krever 3-4 gram vann for å prosessere og lagre karbohydrater. Dette betyr at dersom du spiser 37 gram karbohydrater så trenger du 111-148 gram med vann. Hvis du reduserer inntaket av karbohydrater kan du med andre ord gå raskt ned i vekt. Mange av oss kan med fordel erstatte karbohydratrik mat med vanndrivende mat, slik som vannmelon, tomater, asparges og havregryn. I tillegg kan du også kjøpe Retenix vanndrivende tabletter som gir gode resultater.

Saltrik mat gir deg ekstra vannvekt

Salt er kanskje en av de verste synderne når det gjelder økt vannvekt. Hvis du får i deg mer salt enn vanlig så binder kroppen seg til ekstra vann. I en studie der man sammenlignet diett med lav, normalt og høy saltinnhold, økt kroppsvekten betraktelig jo høyere salt man fikk seg. Å redusere saltinntaket skaper en vanndrivende effekt og reduserer vannvekta, og tillegg reduserer du risikoen for høyt blodtrykk og kolesterol. Tørstedrikke som brus og mineralvann med mye salt gjør deg faktisk bare mer tørst. I tillegg får du mer salt i kroppen. Brus har også mye sukker og er derfor også kaloririk. Dette bidrar til også økt kroppsvekt i tillegg til økt vannvekt. Så selv om du tar vanndrivende tabletter så er det fremdeles lurt å redusere inntaket av brus og mineralvann. Hvis du har en veldig usunn diett så kan også en naturlig rensekur være lurt. Da kan du gjenopprette kroppens naturlige tilstand, inkludert normal vannvekt med vanndrivende detox drikke eller vanndrivende rensekur piller.

Hormonendringer

Hormonbalansen i kroppen kan føre til at kroppen tar til seg ekstra mye vann. Blant kvinner kan ekstra vannvekt skyldes menstruasjonssyklusen, men dette varierer fra person til person. I tillegg vil også mengde vannvekt variere avhengig av dine situasjoner. Hvis du er mye stresset så øker kortisolnivåene og dette kan føre til økt vannvekt. Alt type ting kan øker kortisolnivåene, inkludert lav kaloriinntak og anstrengelser. Vanndrivende mat eller drikke slik som grønn te er en fin måte å kvitte seg med økt vannvekt. Men hvis du har mistanke om at vannvekt skyldes stress, så kan det være lurt å ta en pust i bakken av og til. Økt velvære og mindre stress i hverdagen har en god vanndrivende effekt.

Trening og inaktivitet

Hvis du er glad i trene hardt, så har du sikkert lagt merke til at musklene virket «pumpet». Dette skyldes ikke bare økt blodtilførsel i musklene, men også fordi musklene trenger mer vann for å reparere seg selv. Men dette er bare midlertidig og regelmessig mosjonering er bra for å senke stressnivået og er dermed vanndrivende på lang sikt. Trening er også bra for lymfesystemet ettersom det hjelper kroppen å kvitte seg med avfallsstoffer og fører til bedre blodsirkulering. I tillegg vil regelmessig svetting være vanndrivende i seg selv. Hvis du er inaktiv over lengre tid, f.eks. sitter lenge på et fly kan deler av kroppen få en opphopning av væske. Spesielt benene er utsatt for dette når du sitter lenge. Det er dermed lurt å røre på seg av og til for å skape en vanndrivende effekt. Særlig hvis du har en jobb der du sitter mye.

Ta supplementer

Magnesium ses som en viktig elektrolytt og mineraler. Magnesium er blitt et svært populær supplement for helse og sport. Det sies for kvinner at magnesium kan redusere vannvekt i kroppen og menstruelle symptomer (PMS), dette er på grunn av at magensium kontrollerer kroppens vannbalanse.

Løvetann urter er ofte brukt som et alternativ medisin for a behandle vannretensjon. I de senere år har løvetann også blitt blant kroppsbyggere og idrettsutøvere som trenger å redusere vannvekt for estetiske formåler. Løvetann kosthold kan hjelpe å redusere vannvekt ved å signalere til nyrene om å slippe ut mer uring og ekstra salt og natrium.

Reseptbelagte diuretika og vannpiller er noen ganger brukt for å behandle overflødig vannretensjon. Disse reseptbelagte pillene jobber med aktivere nyrene dine for å skylle ut overflødige vann og salt gjennom urinen. Ofte sies det at disse pillene er forskrevet for de med hjerte- eller lungeproblemer for å hjelpe med blodtrykk, forhindre væskeoppbygging og redusere hevelse. Dersom du ønsker å prøve naturlige medikament, kan du finne flere vanndrivende piller for å redusere vannvekt i kroppen ved bruk av naturlige ingredienser. Men vær oppmerksom på at dersom du tar noe medikamenter eller har noe helsetilstander, at du alltid snakker med en lege før du bruker noe piller.