Kundeservice er åpen fra Man – Fre 10:00 – 15:00

21 93 76 87 Live Chat

Det er mulig å være tynn uten diett?

Det er mulig å være tynn hele livet dersom du spiser med moderasjon. For å bli tynn trenger du ikke å gå på strenge dietter eller nekte deg selv den maten du liker best. Noen enkle livsstilsendringer kan gjøre deg tynn på enkelt vis og med forholdsvis lite innsats.

Hvordan har det seg slik at noen er slanke hele livet uten å måtte gå på noe diett eller trene for harde livet, mens andre virkelig må jobbe for å oppnå en slank kropp? For å gjøre vondt verre virker det som om noen kan spise hva som helst uten å legge på seg et gram fett. Hva er hemmeligheten for sunt vekttap uten å måtte gå på diett?

Små forandringer er alt som skal til

Du trenger ikke å sulte deg selv og gå på en streng diett for å bli tynn. Det finnes mange gode slanketips som er så enkle at du ikke engang legger merke til dem. Mange vet at moderasjon er viktig for å redusere kaloriinntaket og bli tynn, men det å la være å spise den deilige desserten eller ta en ekstra porsjon av favorittmåltidet kan være vanskelig. Nedenfor har vi noen gode slanketips for deg som ønsker å bli tynn uten å gå på ekstremdiett.

Hvis du er en storspiser kan du senke tempoet ved middagsbordet. Jo lengre tid du bruker på å spise, jo lettere er det for kroppen å si fra om at du er mett. Det kan faktisk ta opptil 20 minutter før hjernen klarer å si fra om at du har nok mat i kroppen. Det er fort gjort, bokstavelig talt, å overspise hvis du spiser for raskt. Dette er også grunnen til at hurtigmat ikke er bra for deg. Ikke bare fordi hurtigmat kan inneholde mye fett og sukker, men også fordi hurtigmat er noe man spiser i farta. Hvis du vil bli tynn så er et godt slanketips å nyte maten langsomt og slik at kroppen kan fordøye maten ordentlig. Et slanketips for å forlenge spisetiden er å spise med andre, da snakker man gjerne også, slik at du naturlig vil spise saktere og dermed unngå å spise i mengder.

Litt av alt, og ikke mye av alt

De som går på diett for å bli tynn forsøker gjerne å unngå visse matvarer. Uheldigvis er dette ofte ting man elsker, slik at dietter blir veldig vanskelige å følge. Det er en klar sammenheng mellom vårt humør og våre matpreferanser. Mange elsker f.eks. en sjokoladebit med kaffen, mens andre klarer knapt å holde fingrene unna en hjemmelaget eplepai.

Å frarøve deg selv det du liker mest er et dårlig slanketips, da det kan faktisk ha en uheldig effekt. I en studie ved Universitetet i Toronto fant man ut at hvis du hele tiden unngår sjokolade, som mange naturligvis elsker å spise, så vil det føre til at du på et tidspunkt overspiser sjokolade. Dette skyldes at du hele tiden tenker på sjokolade når du er på en streng diett for å bli tynn. Hvis det er en ting du liker å spise, så bør du unne deg det selv når du vil bli tynn. Et godt slanketips er å spise med moderasjon. Ta en liten bit eller en mindre porsjon enn du ville gjort før, da reduserer du kaloriinntaket drastisk over tid og kan bli tynn og oppnå vekttap hjemme uten store anstrengelser.

Ikke spis sent på kvelden hvis du vil bli tynn

Er du en nattugle? Da vil du før eller senere gå inn på kjøkkenet og åpne kjøleskapet for å finne mat eller godsaker. Flere studier har vist at hvis du er sent oppe så blir du mer sulten. Mange jobber sent om natten og spiser og drikker for å holde seg i gang. Dette er uheldig hvis du vil bli tynn, ettersom både stoffskiftet og aktivitetsnivået for folk flest er mye lavere i de sene nattetimene. Mindre søvn kan også føre til hormonelle endringer som gjør at du legger på deg raskere. I tillegg kan søvnmangel føre til at du har mer lyst på mat med mye kalorier og ikke minst sukker.

Ikke vær så streng mot deg selv

Mange er svært strenge mot seg selv for å kunne bli tynn, spesielt hvis de bryter dietten og finner seg skyldig i å overspise eller spise noe de ikke hadde tenkt å spise. Deretter går de på en enda strengere diett som kanskje er enda vanskeligere å følge. For å kunne være tynn resten av livet er det heller lurt å tenke mer langsiktig. Dersom du en uke spiser for mye sukkerholdig mat, så kan du kutte ned på sukker uken retter. Å ha skyldfølelse for at du spiser nei-mat kan føre til spiseforstyrrelser i form av overspising eller usunn slanking. Aldri følg slanketips der du skal straffe deg selv hvis du ikke holder dietten.

Unngå sukkerfri brus for å bli tynn

Et godt slanketips er å unngå sukkerfri brus. Sukkerfri brus har kanskje færre kalorier og mindre sukker, men det kan friste deg til spise mat som hører med til brus. I tillegg så vil hjernen assosiere sukkerfri brus med ordentlig sukker og dette kan gjøre deg enda mer avhengig av sukker. Da blir det også vanskeligere å bli slank, fordi du får en søthunger for kaloririk mat. Det beste du gjør er å drikke rikelig med rent vann gjennom dagen. Det kan også være et godt tips å ta et par glass før hvert måltid. Du vil føle deg mettere og derfor spise litt mindre med måltidene enn du ellers ville gjort