Man - Fre | 10:00 - 15:00

21 40 37 85 Live Chat
Det er mulig å være tynn hele livet dersom du spiser med moderasjon. For å bli tynn trenger du ikke å gå på strenge dietter eller frarøve deg selv det du liker mest i matveien. Noe enkle livsstilsendringer kan gjøre deg tynn enkelt og med liten innsats.

Hvordan har det seg slik at noen er slanke hele livet, uten å måtte gå på noe diett eller trene for harde livet? Mens andre selv må virkelig jobbe for å ha en slank kropp. For å gjøre vondt verre virker det som noen kan spise hva som helst uten å legge på seg et gram fett. Hva er hemmeligheten til sunn vekttap uten diett?

Små forandringer er alt som skal til

Du trenger ikke å sulte deg og gå på en streng diett for å bli tynn. Det finnes mange gode slanketips som er så enkle at du ikke engang legger merke til dem. Mange vet at moderasjon er viktig for å redusere kaloriinntaket og bli tynn. Men det å unngå spise den deilige desserten eller ta ekstra porsjon av favorittmåltid kan være vanskelig. Under har vi gode slanketips for deg som ønsker å bli tynn uten å gå på en ekstrem diett.

Hvis du er en storspiser kan du senke tempoet ved middagsbordet. Jo lengre tid du bruker på å spise, jo lettere er det for kroppen å si fra at nå er du mett. Det kan faktisk ta opptil 20 minutter før hjernen klarer å si fra at du har nok mat i kroppen. Det er fort gjort, bokstavelig talt, å overspise hvis du spiser for raskt. Dette er også grunnen til at hurtigmat ikke er bra for deg. Ikke bare fordi hurtigmat kan inneholde mye fett og sukker, men også fordi hurtigmat er noe man spiser i farta. Hvis du vil bli tynn så er et godt slanketips å nyte maten langsomt og slik at kroppen kan fordøye maten ordentlig. Et slanketips for å forlenge spisetiden er å spise med andre, da snakker man gjerne også så du vil du naturlig spise saktere, og dermed unngå å overspise.

Litt av alt, men ikke mye av alt

De som går på diett for å bli tynn forsøker gjerne å unngå visse matvarer. Uheldigvis er dette ting man elsker. Dette gjør også dietter så vanskelig å følge. Det er en stor sammenheng mellom vårt humør og matpreferanser. Mange elsker f.eks. en sjokoladebit med kaffen, mens andre klarer knapt å holde fingrene unna en hjemmelaget eplepai.

Å frarøve deg selv det du liker mest er et dårlig slanketips, det kan faktisk ha en uheldig effekt. I en studie ved Universitetet i Toronto fant man ut at hvis du hele tiden unngår sjokolade, som mange naturligvis elsker å spise, så vil det føre til at du på et tidspunkt overspiser sjokolade. Dette skyldes at du hele tiden tenker på sjokolade når du er på en streng diett for å bli tynn. Hvis det er en ting du liker å spise, så bør du unne deg det selv når du vil bli tynn. Et godt slanketips er å spise med moderasjon, ta en liten bit eller en mindre porsjon enn før. Da reduserer du kaloriinntaket drastisk over tid og kan bli tynn og få til et godt vekttap hjemme uten store anstrengelser.

Ikke spis sent hvis du vil bli tynn

Er du en nattugle? Da vil du før eller senere gå inn på kjøkkenet og åpne kjøleskapet for godsaker. Flere studier har vist at dersom du er sent oppe så blir du mer sulten. Mange jobber sent om natten og spiser og drikke for å holde seg i gang. Dette er uheldig hvis du vil bli tynn, ettersom både stoffskiftet og aktivitetsnivået for folk flest er mye lavere i de sene nattetimene. Mindre søvn kan også føre til hormonelle endringer som gjør at du legger på deg raskere. Søvnmangel kan også gjøre at du har mer lyst på mat med mye kalorier og minst sukker.

Ikke vær så streng mot deg selv

Mange er svært strenge mot seg selv for å kunne bli tynn, spesielt hvis de bryter dietten og finner seg skyldig i å overspise eller spise noe de ikke planla å spise. Deretter går de på en enda strengere diett som er kanskje enda vanskeligere å følge. For å bli tynn resten av livet er det heller lurt å tenke mer langsiktig. Dersom du en uke spiser for mye sukkerholdig mat, så kan du kutte ned på sukker uken deretter. Å ha skyldfølelse for at du spiser nei-mat kan føre til spiseforstyrrelser som overspising eller usunn slanking. Aldri følg slanketips der du skal straffe deg selv hvis du ikke holder dietten.

Unngå sukkerfri brus for å bli tynn

Et godt slanketips er å unngå sukkerfri brus. Sukkerfri brus har kanskje mindre kalorier og sukker, men det kan friste deg til spise mat som hører med til brus. I tillegg så vil hjernen assosiere sukkerfri brus med ordentlig sukker og dette kan gjøre deg avhengig av mer sukker. Da blir det også vanskeligere å bli, fordi du får en søthunger for mat med mye kalorier