Fem tips til å beholde sunne matvaner

Hvorfor går de fleste av oss tilbake til usunne matvaner i helger, familieselskap eller jobbmiddager? Fire av ti på slankeren starter sunt på mandag, men faller tilbake til gamle uvaner allerede fredag. Her er fem tips som kan hjelpe deg å holde ut og fortsette med det nye, sunne kostholdet ditt. (1)

Folks helsemål er ulike. Enten du vil ned i vekt, delta i bedriftsidrett eller løpe maraton, er det alltid utfordrende å komme i form og spise riktig. Det krever at du er utholdende og målbevisst. Over 42 prosent oppgir at det er vanskelig å opprettholde nye rutiner, enten det gjelder sunt kosthold eller trening.

Studier viser at nesten 40 prosent går bort fra nye helseplaner allerede første uken. Over 60 prosent slutter innen én måned. (2)Hvorfor klarer så få å holde seg til målene de setter seg for kosthold og trening? Hva er hemmeligheten deres?

Der er ikke noe enkelt svar på dette. Å begynne med trening, eller å endre spisevaner, krever stor innsats. Noen mangler disiplin, andre har krevende jobber eller mister rett og slett tålmodigheten.

Her er fem enkle og effektive tips til hvordan du kan holde på gode kostholdsvaner:

Fem tips til å beholde sunne matvaner

  1. Ta sakte, små skritt

    De fleste er usikre på hvordan de skal starte, og setter seg altfor store og raske mål. Dette er for krevende å holde fast ved over tid. Begynn med små endringer. For eksempel:

    • Drikk vann i stedet for brus.
    • Spis frukt og nøtter i stedet for potetgull og kjeks.
    • La grønnsaker og supper erstatte pommes frites og burgere.
    • Drikk grønn kaffe i stedet for vanlig.
    • Ta heller en proteinbar enn en sjokolade.

    Disse mindre drastiske endringene er lettere å holde på over lengre tid.

  2. Hold deg mett

    Om du sulter deg, ender det med sprekk. Dette skjer fordi blodsukkeret blir lavt. Du får et påtrengende behov for raffinert mel og sukker. Hold deg mett så du ikke risikerer å falle for søte fristelser. Spis sunt snacks innimellom, eller innta små måltider med få timers mellomrom.

  3. Lær forskjellen på sult og søtsug

    Der er stor forskjell på sultfølelsen du får når du ikke har spist på lenge og lysten du får til å spise noe bare fordi du er trøtt, trist, stresset eller kjeder deg.

  4. Skift fokus fra det endelige målet til det du gjør i dag.

    Det krever stålvilje og disiplin når du skal leve etter sunne helseråd. Gjør det til en lek! Utfordre deg selv til å vinne! Hvor mange skjeer ris klarer du å bytte ut med grønnsaker i de kommende ukene? Kan du ta trappen istedenfor heisen i en hel måned? Kan du bytte ut morgenkaffen med supermat-smoothie?

  5. Å spise sunt trenger vel ikke å være så vanskelig?

  6. Spis bevisst

    Vær bevisst når du spiser. Med mer aktiv tilstedeværelse under måltidene, vil du kunne utvikle en sunn livsstil, og beholde den. Så, ta deg tid til å nyte maten og verdsette næringen du får fra den. Dette vil kunne hjelpe deg å utvikle varige endringer og gjøre sunt kosthold til en livsstil.

Bonustips: Ikke tenk svart/hvitt.

Å skulle følge en streng diett for å nå et mål, får de fleste til raskt å gi opp og gå tilbake til gamle uvaner. Slikt blir det lett jojo-effekt av. Tillat deg selv litt kos innimellom. Spis en liten porsjon dessert. Ta én kjeks i stedet for to. Unn deg et lite pizzastykke en gang i blant. Slik kan du unngå å sprekke etter to uker og kaste deg over en diger burger.

Det er sterke følelser som overstyrer rasjonell tenking og forhindrer oss i å nå målene våre. Der finnes flere kjempegode og sunne oppskrifter enn du kanskje tror. Samle på dem, skriv dem ut og heng dem opp. Slik kan du slutte å lure på hvorfor slankeprosjekter alltid går i vasken.

  1. https://www.dailymail.co.uk/news/article-2421737/Diet-starts-today--ends-Friday-How-quickly-slip-bad-eating-habits-days.html
  2. https://www.health.com/nutrition/5-reasons-most-diets-fail-within-7-days

Anbefalte produkter