Kundeservice er åpen fra Man – Fre 10:00 – 15:00

21 93 76 87 Live Chat

Slankepiller vs. Andre metoder

Når man ønsker å forbrenne fett fra kroppens fettlagre og samtidig ha en sunn og balansert kost, kan det være nyttig å la kostholdet inneholde en del matsorter som kan bidra til at kroppen øker sin generelle forbrenning. Selv om dette involverer kompliserte fysiologiske prosesser, kan man øke den generelle tendensen for kroppen å forbrenne energi ved å velge visse matsorter. Velg matsortene som beskrives nedenfor for å øke forbrenningen maksimalt.

Proteinrik mat

Kroppen vår forbrenner faktisk kalorier når den bryter ned proteiner, og å erstatte noen karbohydrater med proteinrik mat kan bidra til en mer effektiv forbrenning. Sunne proteinkilder inkluderer kalkun, kylling, bønner, tofu og lette meieriprodukter, og fettinnholdet i disse matsortene er forholdsvis lavt. Kylling og kalkun er velkjent mat for kroppsbyggere som vil beholde muskelmasse men samtidig redusere fettprosenten. Bønner er i seg selv veldig mettende og inneholder former for stivelse som faktisk hindrer at en del av kaloriene i bønnene ikke absorberes som brennstoff i kroppen. I tillegg er det forskning som viser at bønner kan akselerere prosesser i kroppen som fører til høyere fettforbrenning.

Komplekse karbohydrater

Karbohydrater deles gjerne inn i kategoriene komplekse og enkle karbohydrater, og dette refererer til den kjemiske strukturen, i tillegg til hvor raskt karbohydratene fordøyes og omdannes til glukose i kroppen. Enkle karbohydrater finnes i en rekke naturlige matkilder, og gir maten en søt smak. Disse får også blodsukkernivået til å øke raskt, noe som igjen kan forårsake et påfølgende fall i blodsukkernivået. Disse store svingningene er ikke bra for den som vil slanke seg, da de fører til endringer i ditt energinivå. Et annet uheldig utfall er at man opplever sultfølelse etter en slik yoyo-virkning, noe som gir oss sultfølelse, og som er grunnen til at vi opplever søtsug. Mat som inneholder tilsatt sukker bør derfor unngås i betydelig mengder, i tillegg til matsorter som poteter, hvitt brød, bakervarer og noen former for frukt, som for eksempel bananer. Komplekse karbohydrater (som har mer komplekse kjemiske strukturer) tar lengre tid å brytes ned til glukose, og er derfor bedre for kroppens forbrenning over tid. Disse gir kroppen en jevnere tilgang på energi, og reduserer kroppens behov for å lagre energi i form av fett. Eksempler på mat som inneholder ‘gode’ karbohydrater er fullkornsprodukter, brun ris, ferske og frosne grønnsaker og noen typer frukt som epler, pærer og plommer.

Andre matsorter for fettforbrening og appetittreduksjon

Det finnes en rekke andre typer mat som kan bidra til at du når dine fettprosentmål:

Umettet fett.Selv om fett er det vi i utgangspunktet ønsker bort, er sunne former for fett vår venn i denne sammenheng. Umettet fett er en viktig del av et sunt kosthold, og disse har mange viktige funksjoner i kroppen. Samlet sett bidrar gode fettsyrer til en mer effektiv forbrenning i tillegg til bedre kolesterol og god evne til å transportere avfallsstoffer ut av kroppen. Fet fisk, nøtter, frø og avokado inneholder umettet fett

Chili og krydder. Chili har vist seg å kunne bidra til en økt forbrenning, or en rekke typer krydder tenkes også å heve kroppstemperaturen noe, og dermed øke forbrenningen av energi.

Popkorn.Popkorn er faktisk en form for helkorn, og er ganske mettende i forhold til dens masse. I tillegg er det rikt på antioksidanter. Popkorn som ikke er stekt i mye fett og som ikke er tilsatt mye salt er altså en flott form for snacks for den som vil holde vekten nede.

Peanøttsmør. Kanskje litt overraskende har studier vist at mennesker som spiser peanøttsmør flere ganger i uken veier betydelig mindre enn mennesker som ikke gjør det. I tillegg har disse også vist en mye lavere forekomst av diabetes. Denne forskjellen tilskrives delvis at peanøttsmør kan være appetittdempende.

Pistasjnøtter.Denne typen nøtter er en av de som inneholder minst kalorier, og i tillegg viser det seg at en del av fettet fra disse nøttene ikke tas opp i kroppen. Derfor er pistasjnøtter i sin usaltede form godt egnet som snacks.

Mynte.Ulike typer mynte ser ut til å ha appetittdempende egenskaper, og bare duften kan bidra til at sultfølelsen reduseres. Derfor kan det hjelpe å ha mynteduft i rommet. Du kan også tilsette mynte i maten for å gi den ekstra smak, eller drikke en god kopp myntete.

Rent vann.Dette er en kanskje innlysende men ofte undervurdert del av verktøykassen for den som vil holde vekten nede. Drikk godt med rent vann gjennom dagen, og drikk gjerne et par glass vann før et måltid. Kroppen tolker nemlig vann på samme måte som den gjør mat i magesekken, og vi ‘lurer’ kroppen til å tro at den er mettere enn den faktisk er.

Nyttige kosttilskudd for fettforbrenning og vekttap

Kosttilskudd og vekttapsprodukter er ingen erstatning for et variert kosthold, men kan være et godt supplement for den som vil holde en høy forbrenning og en lav fettprosent. Fettforbrennende tilskudd tar gjerne aktive stoffer som finnes i naturen og tilbyr dem i en mer konsentrert form, og eksempler på disse er raspberry ketones (eller bringebær-ketoner) og grønn te. Begge disse inneholder stoffer som bidrar til å skru opp evnen til å forbrenne energi. Noen produkter fungerer som fettbindere, eller fatbinder slankepiller, som altså trekker til seg noe av fettet i den maten vi spiser, og skiller det ut i stedet for at det tas opp og bidrar til at vi legger på oss. Andre produkter igjen inneholder stoffer som trekker til seg en del av karbohydratene vi spiser (såkalte karboblokkere) og det finnes også kosttilskudd med appetittdempende virkning slik som Garcinia Cambogia.