Kundeservice er åpen fra Man – Fre 10:00 – 15:00

21 93 76 87 Live Chat

Reduser karboinntaket med karboblokker

Det er mye godt som inneholder mye karbohydrater, og i norsk mat som pasta, ris og brød finner vi betydelige mengder. I tillegg inneholder nærmest alle former for søtsaker mye karbohydrater i form av sukker. Dessverre er altfor mye karbohydrater ikke bra for oss, særlig hvis vi ønsker å gå ned i vekt. Det er best å velge komplekse karbohydrater fremfor de enkle, og hvis du trenger hjelp med å redusere inntaket, kan karboblokker piller være en god ide.

Reduser karboinntaket med karboblokkere

Selv om karbohydrater er en viktig del av et sunt kosthold, kan du med fordel redusere mengden. Men før du bestemmer deg for å kutte ned på karbo med karboblokkere bør du vite at enkelte karbohydrater er bedre enn andre. Det finnes to hovedtyper karbohydrater som du kan lese mer om under.

Enkle og komplekse karbohydrater

Karbohydrater deles gjerne opp i komplekse og enkle typer. Det er de komplekse typene som er mindre prosessert og blir langsomt fordøyet. Det er disse karbohydratene du bør få i deg mest, spesielt når du skal kutte ned karbohydrater. Eksempler på matsorter med komplekse karbohydrater er grove kornprodukter, søtpoteter, linser, bønner, erter og havregryn. Enkle karbohydrater derimot blir raskt fordøyd og gir dermed også høye svingninger i blodsukkernivået. De blir ofte tilsatt i prosessert og ferdiglaget mat i form av sukker og søtningsmidler. Uheldigvis er det også slike matvarer som gjør at man ikke klarer å gå ned i vekt. Andre eksempler på mat som inneholder slike karbohydrater er hvitt brød, hvit ris og bakervarer. Dersom du sliter med å kutte ned på karbohydrater kan du prøve karboblokker supplementer.

Karboblokker supplementer kan absorbere overflødige karbohydrater, slik at de ikke omdannes til fett. Hvis du samtidig holder deg til de gode, dvs. komplekse, karbohydratene blir det også lettere å holde energinivået jevnt. Karboblokkere inneholder også naturlige ingredienser som gir få ellller ingen bivirkninger. Derfor kan du helt trygt kombinere en lav-karbo diett med karboblokker-tilskudd for bedre resultater.

Unngå tomme kalorier

Hvis du skal gå på en lav-karbo diett bør du være påpasselig med å velge riktige karbohydrater. En tommelfingerregel er at du får i deg komplekse karbohydrater med mye fiber og dessuten naturlig sukker fra fersk frukt og grønnsaker. Du bør helst unngå raffinert sukker som gjerne kalles for tomme kalorier. Dette skyldes at raffinert sukker inneholder lite næringsstoffer, men har mye kalorier. Vær særlig forsiktig med mat med mye sirup, maltose, fruktose, brunt sukker og ikke minst kunstige søtningsstoffer. Kunstige søtningsstoffer kan faktisk øke lysten på søtlig mat, selv om disse inneholder få kalorier. I tillegg bør du unngå leskedrikker som inneholder mye sukker. Gå heller for vann eller vann med litt tilsatt smak.

Få ekstra hjelp med karboblokker piller

Ikke alle kan klare å endre på sine matvaner på et blunk. Hvis du til alle måltider spiser dessert eller drikker brus, kan det være vanskelig å bryte med matvaner du har hatt i flere år. Det å redusere karboinntaket kan også føles uvant og ikke minst gi bivirkninger. Hvis du har et kosthold som har mye karbohydrater og plutselig reduserer inntaket kan du føle deg svimmel og svak.

For å lettere komme i gang med en lav-karbo diett kan du få ekstra hjelp med karboblokker piller. Selv om karboblokker piller ikke blokkerer absolutt alle kaloriene fra karbohydrater, så kan de hjelpe deg å redusere den totale kalorimengden. Karboblokkere har naturlige ingredienser som hemmer dannelsen av enzymer som bryter ned karbohydrater. Dette fører til at en del karbohydrater ikke blir brutt ned til energi og heller skilles ut av kroppen. Da reduseres også mengden av karbohydrater som blir omdannet til fett i kroppen.

En annen fordel med karboblokker som tilskudd er at du kan spise karborik mat når det er vanskelig å si nei, for eksempel ved spesielle anledninger som bursdager og bryllup. Da kan du ta karboblokker piller og redusere antall kalorier selv om du tar en ekstra kakebit eller slurk av den søte punsjen. Hvis du reduserer karboinntaket og kun velger komplekse og gode karbohydrater er du langt på vei til raskt vekttap. Hvis du trenger litt hjelp nå og da så er karboblokker-tilskudd et mulig alternativ. Karboblokkere vil som regel gi få eller ingen bivirkninger, men i noen tilfeller kan man oppleve milde virkninger på fordøyelsessystemet, som luft i magen og økt avføring. I tillegg kan karboblokkere senke blodsukkeret noe, slik at mennesker med diabetes bør være forsiktige og eventuelt spørre lege i forveien av bruk.

karbohydrater

Et godt kosthold for langsiktig vedlikehold av vekten.

Opprettholdelse av en sunn og ønskelig kroppsvekt handler i det lange løp om et balansert og variert kosthold. Det er lurt å velge matvarer på basis av hvilken næring de gir, og hvordan de vil bidra til din energi og generelle fungering i hverdagen. Prøv å alltid velge sunnere alternativer når du har anledning til det. Erstatt søtsaker med et sunnere men godt alternativ, som frukt, nøtter eller yoghurt. I stedet for hamburgere og pizza kan du finne en smakfull salat eller en næringsrik wraps, som kanskje egentlig smaker like godt. Spis variert, og hold deg helst til sunne varianter. Forsøk å la kostholdet bestå av mye grønnsaker og frukt, grove kornprodukter, hvitt kjøtt og en del fet fisk. Andre næringsrike matsorter inkluderer bønner, linser, egg, frø og urter. Meieriprodukter kan inneholde mange viktige næringsstoffer, men å holde seg til lettere varianter kan være lurt.