Kundeservice er åpen fra Man – Fre 10:00 – 15:00

21 93 76 87 Live Chat

Lav-Karbo Diett

Karbohydrater er en viktig del av et variert kosthold, men mange mennesker får i seg altfor store mengder karbohydrater. Heldigvis kan du redusere mengden av karbohydrater du inntar med karboblokker-kapsler.

BRØD

Hvor mye karbohydrater trenger du egentlig?

En av de beste måtene for å gå ned i vekt er redusere inntaket av karbohydrater. Men dette er lettere sagt enn gjort. Karbohydrater finnes i bortimot all mat, og en stor andel av det norske kostholdet består av karbo-matvarer. Dette inkluderer pasta, ris og ikke minst brød som de fleste nordmenn elsker. De som klarer å motstå fristelsen opplever å ha en slankere kropp og mindre kroppsfett når de kutter ned på karbohydrater. Imidlertid bør det fremheves at karbohydrater, på lik linje med proteiner, fett, vitaminer og mineraler er nødvendige for at kroppen skal fungere optimalt. Spørsmålet er derfor kanskje hvor mye karbohydrater du klarer deg med.

Flere studier har vist at kosthold med lite karbohydrater gir gode resultater i form av vekttap, selv sammenlignet med kosthold som baserer seg på lite fett. En årsak er at vi gjerne normalt sett spiser mat som inneholder karbohydrater. Poteter, pasta og ris er jo gjerne sikringskost for de fleste av oss. Du vil oppnå en rekke helsegevinster ved å redusere karbohydratinntaket. Dette inkluderer bedre blodsukkerregulering, blodtrykk og dessuten bedre kolesterol.

Mange misforstår, og tror at lavkarbodietter innebærer å redusere antall kalorier. Dette er ikke nødvendigvis helt riktig, du kan fremdeles ta til deg like mange kalorier, men bare med en redusert andel av karbohydrater. Når du inntar karbohydrater har mye å si for vekttapet. Mange studier viser at et større inntak av karbohydrater om morgenen f.eks. til frokost og lunsj er bedre enn å spise mye mat som er rik på karbohydrater til middag og kvelds.

Dette skyldes at kroppen er mer aktiv tidligere på dagen, og forbrenner dermed flere kalorier. Karbohydrater som inntas om kvelden har en tendens til å bli til kroppsfett, ettersom de fleste mennesker er mindre aktive om kvelden. For mange mennesker er det ikke så lett å kutte ned på mat som er rik på karbohydrater, men hvis du trenger litt drahjelp kan det være lurt å ta et karboblokker kosttilskudd. Et slikt tilskudd kan faktisk redusere opptaket av karbohydrater i kroppen, selv når du spiser mye karbohydrater. Da kan du oppnå et raskere vekttap, og vil slippe å bruke så mye mental energi på å unngå fristelser, noe som faktisk er årsaken til at mange ikke klarer å følge en lav-karbodiett.

Optimal mengde karbohydrater varierer fra person til person

Det optimale karboinntaket for en person kan være forskjellig for en annen person. Ettersom karboinntaket er avhengig av flere variabler som kroppsvekt, aktivitetsnivå og dessuten spisevaner. Folk som er mye fysisk aktiv og har mye muskelmasse trenger gjerne mer karbohydrater enn de som er mindre aktive. Mange utholdenhetssporter som langdistanseløping og sykling krever mer karbohydrater enn andre sporter. I tillegg spiller også forbrenning en stor rolle, noe som varierer fra person til person. Videre er det også sykdommer som diabetes som gjør at man ikke bør få i seg for høye mengder med karbohydrater.

Det finnes likevel et par retningslinjer som du kan forholde deg til. Prøv dem ut og hvis du vil oppnå bedre resultater kan du justere karboinntaket med litt eksperimentering. Et av de mulige viktigste tipsene for å redusere karboinntaket er å skille mellom dårlige og gode karbohydrater. Dårlige karbohydrater er uheldigvis de man finner i søtsaker og desserter. Sukker er en vanlig kilde til dårlige karbohydrater, og er for mange mennesker for fristende til å kunne klare å holde seg unna. Hvis du vil avvenne deg matvarer tilsatt sukker kan du gjerne ta karboblokker kapsler. Disse kapslene hjelper deg å bli kvitt overflødige karbohydrater. Etterhvert som du klarer å avvenne deg sukkerholdig mat, blir det også lettere å redusere mengden karbohydrater enda mer.

Riktig antall gram karbohydrater per dag

50-100 gram per dag er en moderat mengde med karbohydrater, og passer for de som er slanke, aktive og som vil vedlikeholde sin vekt. Du kan oppnå vekttap med denne mengden, men da er det viktig at du holder oversikt over antall kalorier. Det er også viktig å holde seg til gode karbohydrater, slik som grønnsaker og frukt, i tillegg til fiberrike kornvarer.

50-100 gram per dag

Denne mengden med karbohydrater er perfekt for den som vil gå ned i vekt, men samtidig ha litt karbohydrat i kostholdet. For å få til denne mengden bør du spise mye grønnsaker, og kanskje 2-3 enheter med frukt per dag. Det er også lurt å redusere mengden av matsorter som inneholder mye stivelse. Hvis du derimot vil gå raskt ned i vekt kan du forsøke å få i deg bare 20-50 gram per dag. Da vil nemlig forbrenningen skrus opp. Dette er perfekt for deg som må gå ned i vekt raskt og som er overvektig eller har diabetes. Når kroppen får i seg mindre enn 50 gram med karbohydrater så vil kroppen gjennomgå en fase med ketose. Da reduseres også sultfølelsen og det vil bli lettere å spise mindre mat.

20-50 gram karbohydrater per dag bør baseres på lav-karbo grønnsaker, bær og litt karbohydrater fra mat som avokado, nøtter og frø, som forøvrig vil gi en god metthetsfølelse og tilføre kroppen sunt fett i tillegg til mineraler. Det er viktig å trappe gradvis ned på karbohydratinntaket ,og eksperimenter gjerne for å få til riktig mengde for din kropp.