Kundeservice er åpen fra Man – Fre 10:00 – 15:00

21 40 37 85 Live Chat

Lag grønn kaffe hjemme

Fordelene med grønn kaffe skyldes den store mengden av klorogensyre og antioksidanter. For å bevare disse næringsstoffene må drikken kokes under 100 grader. Da får du også en god aroma uten å ha så bitter smak. Grønn kaffe lages av grønne bønner og kan gjøres hjemme eller kjøpes på nett som ekstrakt. I tillegg har kjente kaffehus som Starbucks begynt å tilby sin versjon av grønn kaffe. Men hvorfor betale mye for en ferdiglaget grønn kaffe når du like godt kan lage og nyte den hjemme?

Lag grønn kaffe hjemme

De fleste av oss har hørt om grønn te som er veldig sunt, men hva med grønn kaffe? Faktisk så er grønn kaffe like sunt og har et svært høyt innhold av antioksidanter. Hvis du drikker grønn kaffe regelmessig kan du bekjempe sykdommer og styrke immunforsvaret. Mange studier viser at antioksidantene i grønn kaffe er hele 500 ganger mer virkningsfulle enn vitamin C. I tillegg får du en høy konsentrasjon av klorogensyre som hjelper kroppen med å forbrenne fett. For å bevare antioksidantene og klorogensyren så må grønn kaffe behandles riktig. Du kan også få kjøpt ferdig grønn kaffe ekstrakt og lage denne sunne drikken hjemme selv.

Hvorfor er grønn kaffe så sunt? Svaret ligger i behandlingen av bønnene. Som biologer vil påpeke, er bønner faktisk svært kompliserte biologisk sett. 40 ulike stoffer i kaffebønnene står kun for kaffesmaken, mens det er over hundre andre stoffer som utgjør kaffebønnene. Når kaffebønner blir ristet så forandrer også sukkerartene og oljene som er i kaffen seg, og trekker seg utover mot bønnens skall, og disse endringene gir mørk kaffe både sin distinkte smak og sin farge. I tillegg trekkes mye av vannet ut av bønnene, men viktigst for oss er at mesteparten av klorogensyren fordampes bort i røsteprosessen, og det er den vi gjerne vil beholde.

Det er fullt mulig å lage grønn kaffe hjemme, men det er viktig å gjøre det riktig slik at kaffebønnene inneholder maksimalt med antioksidanter og klorogensyre. Heldigvis kan du få kjøpt grønn kaffe ekstrakt som du bare blander med kokende vann hjemme.

kaffebønner

Slik velger du riktige bønner

For best virkning og høyest innhold av antioksidanter må kaffebønnene være veldig rene. Dette innebærer at bønnene bør komme fra kaffeplantasjer med liten eller null forurensning. Kaffebønnene bør også helst ikke kokes over 100 °C for da vil mye av antioksidantene gå tapt og kaffen kan få en dårlig smak. På den annen side er det viktig at de kokes, da å for eksempel kun trekke bønnene i kaldt eller lunkent vann vil gi en annen smak, og en drikke som ikke er så godt for magen.

Grønne bønner som er dyrket i høyden er best egnet. Dette sikrer at kaffen har noe mindre koffeininnhold og får en god aroma. Naturligvis er det slik at ulike avlinger produserer ulike bønner, men de som er dyrket i høyden vil som regel være av god kvalitet. Grønne bønner fra Costa Tarrazu og Papua New Guinea er kjent for sine kvalitetsavlinger. Hvis du er bekymret for kvaliteten på bønnene så selges det også grønn kaffe ekstrakt på nettet. Da får du rent, filtrert og grønn kaffeekstrakt som du enkelt kan blande ut med varmt vann og drikke umiddelbart.

Slik koker du grønne kaffebønner

Hvis du vil koke og lage din egen grønne kaffe hjemme så trenger du først en kopp med grønne kaffebønner. Det kan være lurt å skylle bønnene hvis du ser at de er litt støvete, men du bør ikke skrubbe, ellers vil du fjerne det sølvaktige laget med næringsstoffer.

Forholdet bør være 1:3, dvs. 1 del bønner og 3 deler vann. Så hvis du har en kopp med grønne kaffebønner så skal du helle samme kopp med vann tre ganger. Hell alt i en kjele og skru opp varmen til vannet koker, deretter reduserer du varmen slik at det bare symrer. La det stå og symre i minst 12 minutter. Du bør røre av og til slik at alle bønnene bløtlegges ordentlig og ikke bare ligger på bunnen.

Etter 12 minutter kan du ta kjelen bort og trekke hele væsken gjennom en sil og i en mugge, eller f.eks. kaffetermos for å holde på varmen. La det avkjøle litt og drikk. Du kan også drikke den kald med isbiter hvis du foretrekker en kald grønn kaffe, særlig hvis du lager den om sommeren. Vær obs på at noen anbefaler å la bønnene ligge i en time for virkelig sterk drikke. Men da får du en bitter smak som de fleste ikke orker å drikke. 12 minutter er mer enn nok og vil gi din grønne kaffe et høyt nok innhold av antioksidanter og klorogensyre. Grønn kaffe er langt ifra den eneste drikken du kan lage med grønne bønner. Eksperimenter gjerne med friske sommerdrikker, slik som sitronsaft med grønn te-ekstrakt eller grønn te mojito.

ristet-kaffebønner

Tilleggsforslag for servering av grønn kaffe

Hvordan du drikker grønn kaffe vil være avhengig av dine egne smakspreferanser. Grønn kaffe smaker noe annerledes enn ‘vanlig’ røstet kaffe, slik at smaken kan være noe uvant. Den kan som sagt drikkes både varm og kald, og om du synes den er litt bitter kan du gjerne tilsette litt råsukker, honning eller kanel. I tillegg kan kaffen legges til andre typer drikke som fruktjuice, eller tilsettes smoothies eller til og med fruktyoghurt.

Les også mer om hvordan grønn kaffe kan bidra med vektreduksjon