Kundeservice er åpen fra Man – Fre 10:00 – 15:00

21 40 37 85 Live Chat

Identifiser sunne og usunne fettsyrer

Mettet fett, umettet fett og fordelene med Omega 3

I flere år har forskere og leger debattert over dietter som er lave i fett innhold, som tydeligvis skal være nøkkelen til å gå ned i vekt og forebygge helseproblemer. Likevel er det viktig å påpeke at ikke alle fettsyrer er like, selv om man bruker kosttilskudd til forbrenning av fett , så er det viktig å få i seg sunt fett. Likevel, så vet ikke mange hva forskjellen er eller hvor de finner sunne fettsyrer.

Der er ganske enkelt, mettet fett (usunt fett) kan ødelegge dietten din og øke faren for enkelte sykdommer, mens umettet fett (sunt fett) kan beskytte hjernen og hjerte ditt. Faktisk, så kan sunne fettsyrer, sånn som Omega 3 være livsviktige for din emosjonelle og fysiske helse. Når man skjønner hvordan man skal inkludere flere sunne fettsyrer inn i den daglige dietten sin, så kan de være med på å forbedre humøret ditt, velvære og også trimme midjen din.

Hvorfor er vi så redde for fett?

Det er nok med en gåtur gjennom butikk gangene for å se våres sykelige besettelse med redusert fett på matvarer, som er alt fra gresk yoghurt og melk til brød. Selv om vi har redusert fett alle våre matvarer, så har antall fedme rammede økt. Tydeligvis, så har ikke alle disse varene holdt det de lovet i første omgang.

Grunnen til dette er enkel: ikke alle fettsyrer er dårlig. Faktisk så trenger kroppen din fett. Sunne eller “umettede” fettsyrer er essensielle for å regulere humøret ditt, styrke deg mentalt, bekjempe tretthet og regulere vekten din. Siden hjernen vår består av 60 prosent fett, så er sunne fettsyrer vitale for en velfungerende hjerne og utvikling. Svaret er ikke å kutte ut fett, men heller å lære hva som inneholder ulike sunne fettsyrer som kroppen trenger. Kroppen din kan fortsatt forbrenne fett med forbrennings kosttilskudd , selv om du spiser fett. Kroppen må ha fett for å bygge nye muskler og vedlikeholde ledd og sener, mens den forbrenner overflødig fett. Med større muskler, så vil kroppen også selv øke fettforbrenningen, og gi deg effektiv fettforbrenning.

Myter og fakta om fett

sunn fett

Myte: Alle fettsyrer er like - og like skadelig

Fakta:noen fettsyrer øker kolesterolnivået i kroppen og dermed øker faren for hjerte- og karsykdommer. Mens andre senker kolesterolnivået og reduserer faren for hjerte- og karsykdommer, sammen med andre helsefordeler.

Myte: “Fett-fri” betyr at det er sunt

Fakta:et “Fett-fri” merke betyr ikke at du kan spise så mye du orker uten senere konsekvenser. Utrolig mange fettfri produkter er fulle av (kunstig) sukker, raffinerte karbohydrater og kalorier.

Myte: Diett med redusert fett er nøkkelen til vekttap

Fakta:antall personer som lider av fedme har økt drastisk de siste årene i Norge, sammen med antall fettreduserte matvarer. Nøkkelen til vekttap er å kutte kalorier, og siden fettsyrer er mettende, så hjelper de mot overspising.

Umettet fett vs. mettet fett

Vi har fire store fettgrupper som finnes i mat fra planter og dyr:

  • Sunt: enumettet fett og flerumettet fett (som også inkluderer Omega 3)
  • Usunt: transfett
  • Åpent for diskusjon: mettet fett

Likevel, så er det ikke så enkelt som å dele fett i “sunt” og “usunt” fett. Det er mange andre ting som må tas i betraktning dersom en skal bestemme om noe er sunt eller usunt. Andre ting som en burde se på er hvordan maten har blitt dyrket, behandlet og tilberedt, dersom den har noen tilsetningsstoffer som er skadelig, slike ting kan gjøre en stor forskjell på om maten kan klassifiseres som sunn eller usunn.

For eksempel, så er noen typer fisk fullpakket med Omega 3 fettsyrer, men hvis du friterer den i raffinert vegetabilsk olje, så skapes det skadelig transfett. Selv om enkelte enumettede og flerumettede fettsyrer fra wholefoods er kjent for sine sunne fettsyrer, så er oljer som produseres industrielt ofte sett på som skadelig.

Debatten om mettet fett

Det er en uendelig debatt om mettet fett og dens helseeffekter og potensielle farer. Forskerne klarer ikke å bli enige om hvor på skalaen fra “sunn til usunn” den tilhører. Mens mange helseorganisasjoner ser på mettet fett som en fare for økt hjerte- og karsykdommer, så er det andre ernæringsrådgivere som ser på mettet fett som en regulerende faktor innen vektkontroll og allmennhelse.

Tips til hvordan du kan integrere umettet fett i din daglige diett

Sunne fettsyrer som umettet fett kan forbedre dine kolesterolnivået ditt, redusere faren for utviklingen av hjerte- og karsykdommer, samt er med på å regulere insulinnivået og blodsukkeret. Omega 3 fettsyrer er essensielle for humøret ditt, hjernen og dens prosesser og utvikling. De beste kildene er fisk, og forskjellige typer nøtter og frø.

Sunne fettsyrer

sunn og usunn fett

Enumettede Fettsyrer

  • Avokado
  • Oliven
  • Nøtter (mandler, peanøtter, macadamia nøtter, hasselnøtter, pekannøtter, cashewnøtter)
  • Naturlig Peanøttsmør (peanøtter og salt som er malt sammen til en masse)

Flerumettede Fettsyrer

  • Valnøtter
  • Soyamelk og tofu
  • Solsikke-, sesam-, lin- og gresskarfrø.
  • Fet Fisk (laks, tunfisk, makrell, sild, ørret og sardiner

Vær oppmerksom på enkelte umettede oljer

I utgangspunktet så finnes det to typer umettede vegetabilske oljer:

1. Tradisjonelle kaldpressede oljer, sånn som ekstra virgin olivenolje, peanøttolje, og sesamolje som er rike på enumettede fettsyrer og er laget uten bruk av kjemikalier og høye temperaturer.

2. Moderne bearbeidede oljer, sånn som soyaolje, solsikkeolje, maisolje, rapsolje, bomullsfrøolje, saflorolje er industrielt bearbeidet - normalt fra genmodifiserte avlinger som kommer fra USA.

Eliminer transfett fra dietten din

Små mengder transfett finnes naturlig i kjøtt og melke varer, men det er kunstig transfett som er skadelig og ses på som farlig. Disse fettmolekylene har blitt deformert med en hydrogenering prosess. Transfett ødelegger balansen i kroppen, de senker bra kolesterol som er LDL og øker det dårlige kolesterolet som er HDL, derfor er all inntak av transfett dårlig for kroppen og er med på å øke faren for hjere- og karsykdommer, diabetes, hjerteinfarkt og andre sykdommer. Det er viktig å sjekke alle matvarer man kjøper for innhold av transfett, det er best å unngå å spise fritert mat, fastfood og mat hvor det står at det har blitt “delvis hydrogenert”.

Les også om fettforbrennende matvarer