Hvordan holde seg sunn?

  1. Ernæring

    Det er vanlig at folk vet at god ernæring er grunnlaget for en sunn kropp. Glem dietter og velg i stedet et kosthold som er både variert og balansert.

    Bruk ferske råvarer så ofte som mulig og prøv å unngå industriprodukter som er kjøpt på butikken. Disse er som regel fulle av tilsetningsstoffer og er dårlig for helsen din. Ved å tilberede måltider som inkluderer fersk frukt og grønnsaker, kutte ned på sukker, salt og alkohol, vil du merke raske endringer i kroppen.

    Mange dietter er vanskelig å holde seg til over lengre tid, men det betyr ikke at du trenger å kutte ut visse typer mat fra din daglige rutine. Alt du trenger å gjøre er å balansere dosene med fett, karbohydrater og protein. For hvert måltid anbefales det å spise en porsjon grønnsaker, en porsjon fiber og en porsjon med proteiner. Et annet viktig poeng er at kroppen bør ha en regelmessig rytme, faste tidspunkter som også er bedre for fordøyelsen.

    Vær oppmerksom på kaloriinntaket, for lavt vil føre til lavt energinivå, mens for høyt kan føre til økt vekt. Gjennomsnittlig kaloriinntak er 2000 per dag for en voksen, men dette varierer fra person til person, avhengig av livsstil blant andre faktorer.

    Kos deg uten å føle deg skyldig. Spis det du vil en gang i uken. Disse måltidene er avgjørende for stoffskiftet og gir kroppen din et løft av energi og lar deg holde deg i form resten av uken.

  2. Hydrering

    En sunn kropp er en hydrert kropp. Drikk så mye vann som mulig, minst 2 liter om dagen. Te kan være en god måte å holde seg hydrert på, forutsatt at du ikke tilsetter sukker. Te inneholder antioksidanter og inneholder mindre koffein enn kaffe. Smoothies er også ideelle for hydrering og gir viktige vitaminer for kroppen. Om du ofte er treg på morningen og må ta med deg maten, vil Go Blend Pro være en hjelpende hånd, du får drikken du trenger for å holde deg hydrert samtidig som du holder deg sunn.

  3. Fysisk aktivitet

    Hvis du ikke driver med idrett, kan du starte med å gå minst en halvtime om dagen og sakte, men sikkert gå over til løping. Om det regner eller du ikke har tid, er det ingen unnskyldning. Det er mange videoer på nett som viser øvelser du kan gjøre hjemme, der man ikke trenger utstyr. Ikke vær redd for å prøve gruppetimer i et treningsstudio eller bli med i en sport. Å spille sport sammen med andre mennesker vil kunne motivere deg og gi deg ekstra energi. Finn en aktivitet som utfordrer deg og som vil motivere deg til å komme deg ut av sengen for å trene.

    For mer synlige resultater på helsen og kroppen din, bør du trene minst 3 ganger i uken. Varier aktivitetene for å holde motivasjonen oppe.

  4. Søvn

    Søvn er viktig for at kroppen skal fungere bra. Det gir oss mer energi, hjelper oss med å håndtere stress og øker vår generelle velvære. Når vi ikke får nok søvn, er vi mer utsatt for å småspise. Kroppen vår fornyer cellene og metabolismen vår reguleres i løpet av natten. Det er da musklene våre vokser. Sov minst 8 timer om natten for å lade batteriene og være i topp form.

  5. Finn ut mer

    Når du er på butikken er ikke lett å finne veien gjennom alle disse produktene som beskriver seg selv som “sunne og “lette”. Vær nøye med å ikke stole på emballasjen, da noen kan være misvisende. For å finne ut mer om hva du legger på tallerkenen din, kan du lese næringsverdiene på baksiden samt lese ingrediensene.

  6. Unngå stress

    Du kjenner ordtaket “en sunn kropp gir sunn sjel”. For en god kropp, må du eliminere så mye stress fra livet ditt som mulig. Faktisk er stress ekstremt dårlig for helsen din og forhindrer at kroppen din fungerer normalt, ved å redusere fordøyelsen. Hvis du synes du er lett stresset, kan du prøve å jobbe med din mentale tilstand. Du kan prøve meditasjon eller yoga, som også hjelper deg med å forbrenne kalorier.

  7. Ta tiden din

    Å være sunn tar tid og organisering. Selv om dagene er innholdsrike, kan du alltid finne en måte å organisere timeplanen på. Du kan for eksempel tilberede måltidene for uken på søndager. Dette vil også sikre at du ikke trenger å gjøre noen avvik på grunn av uforutsette omstendigheter. Det samme gjelder idrett, velg et sted som er lett tilgjengelig hjemmefra. Fremfor alt er det viktig å holde målene i fokus. Det å være frisk og rask og holde seg sunn tar tid. Finn de rette grunnene til at du vil komme i bedre form!