Kundeservice er åpen fra Man – Fre 10:00 – 15:00

21 93 76 87 Live Chat

Grønn Kaffe

Grønn kaffe er en av de råvarene vi burde bli kjent med. Grønne kaffe bønner er spekket med næringer som kan hjelpe med vekttap for det ultimate slanke målet du alltid har vært ute etter.

Ekstrakt fra grønne kaffebønner inneholder koffein, og er produsert fra grønne bønner av Arabica planten. Den er en relativt ny ingrediens benyttet i vekttapsprodukter som har fått mye oppmerksomhet, og er også omtalt av TV-legen Dr. Oz. Denne oppmerksomheten er ikke ubegrunnet, ekstrakt fra grønne kaffebønner har en rekke helsemessige fordeler, blant annet som et hjelpemiddel for vekttap. Flere studier har vist at koffein kan øke forbrenningen med opp til 3-11%. Imidlertid er klorogensyre den viktigste aktive bestanddel i grønn kaffe. Noen studier på mennesker tyder på at klorogensyre kan redusere opptaket av karbohydrater fra fordøyelseskanalen, noe som senker blodsukkeret og plutselige endringer i insulinnivåer. Hvis dette er sant, vil da å ta grønn kaffebønne-ekstrakt være som å spise en diett med litt lavere karbohydrater.

Grønne kaffebønner er bønner som ikke er ristet, slik at de er grønne og ikke brune som det vi vanligvis forbinder med kaffe. Under risteprosessen blir vann trukket ut av bønnene, og fett og sukker trekker seg ut mot skallet, noe som gir den mørkebrune fargen. Smaksegenskapene endrer seg også under denne prosessen, og i tillegg reduseres mengden av det aktive stoffet klorogensyre. Derfor bruker vi kaffen i sin uristede form når vi vil nyte fordelene av klorogensyre.

Klorogensyre er antatt til å være den viktigste aktive ingrediensen i grønne kaffebønner, det vil si, de stoffene som produserer den vekttapseffekten vi ønsker!

Hvordan fungerer Grønn Kaffe?

Grønn kaffe inneholder polyfenoler, inkludert klorogensyre, som er en gruppe antioksidanter som kan hjelpe kroppen med å nøytralisere skadelige frie radikaler. Forskning har også vist at klorogensyre i grønne kaffe bønner har en blodtrykkssenkende effekt på rotter og mennesker som har blodtrykksproblemer. Klorogensyre finnes også i druekjerneekstrakt og grønn te. Har du tid til å kjøpe en kaffekvern for å lage din egen kaffe hver morgen? Ikke alle ønsker å gjøre det, derfor er grønne kaffebønner i kapsel- eller pulverform lettere å bruke, ikke så tidkrevende og gjør det også enklere å måle inntak. For den som vil ta seg tiden og bryet med det, er det fullt mulig å lage sin egen grønne kaffe.

gronn-kaffe-laging

Hvordan lager jeg grønn kaffe selv?

Hvis du lager selv, er det viktig å få tak i bønner som er veldig rene for at du skal kunne forsikre deg om at de skal inneholde mest mulig antioksidanter. Dette innebærer at de bør komme fra plantasjer med liten eller ingen forurensning. De som er dyrket i høyden er best egnet, og plantasjer i Papua New Guinea og Costa Tarrazu er spesielt godt kjent for å ha kvalitetsavlinger. Før du koker bønnene skylles de forsiktig av, så heller du i en kjele med 1:3 forhold mellom bønner og vann. Det er viktig å koke dem lenge nok, det vil si i minst 10 minutter, samtidig som at vannet ikke overstiger en temperatur på 100 grader celcius. Dette er for å sikre om at koffeinet og antioksidantene ikke kokes bort. Rør litt under koking, så trekker du kaffen gjennom en sil, og du kan la den stå og kjøle seg litt før du drikker. Kombiner grønne kaffebønner sammen med frokosten, og du vil snart se positive resultater i forbrenningen, energien og hel helsen.

Hvordan serveres grønn kaffe?

Grønn kaffe og ekstrakt fra grønn kaffe kan serveres på en rekke måter. Med selve kaffen kan den drikkes akkurat slik som vanlig ristet kaffe, men den vil smake noe annerledes, og muligens litt bitter. Den kan for eksempel søtes ved å bruke litt honning, råsukker, kanel eller sitron. Den kan gjerne serveres som sommerdrikk som kald kaffe med isbiter i, eller blandet med sitronsaft eller fruktjuice. Den kan også tilsettes smoothies og til og med yoghurt. Ekstrakt fra grønn kaffe kan man også lage kaffe av når den er i pulverform, ved å bare ha det i kokende vann. Per i dag kan man faktisk kjøpe en ferdiglaget grønn kaffe på Starbucks i noen land.

Kan alle bruke grønn kaffe?

Grønn kaffe eller ekstrakt er i hovedtrekk akkurat som andre typer kaffe, i at den inneholder koffein, noe som har sine egne bivirkninger. Akkurat som ved vanlig kaffe eller andre koffeinholdige drikker bør man vise fornuft i forhold til hvor mye man inntar. Mennesker som er følsomme for koffein kan oppleve magetrøbbel, angst, skjelving og raskere hjerterytme, og hvis man merke noen av disse bør man begrense eller avslutte bruken. KLorogensyre, som det finnes mer av i grønn kaffe, kan ha en mild lakserende virkning.

Hvis du er ikke vant med kaffe kan det hende du vil oppleve noen bivirkninger, men disse er ikke farlige ved inntak av moderate mengder kaffeekstrakt, og dersom virkningene blir verre er det bare å oppholde bruken av grønn kaffeekstrakt. På lik linje med vanlig kaffe inneholder grønn kaffe koffein, noe som kan forårsake bivirkninger, avhengig av personen som inntar den. Noen er mer sensitive for koffein enn andre og kan oppleve både hodepine, magetrøbbel, angst, skjelving og raskere hjerterytme. Hvis du er følsom for koffein bør du være forsiktig med grønn kaffeekstrakt. Klorogensyre kan også ha en lakserende virkning og forårsake diaré hos enkelte. Det er ikke gitt noen anbefalt daglig inntaksmengde for grønn kaffe eller ekstrakt, men følg uansett alltid veiledningen som står på flasken.