Kundeservice er åpen fra Man – Fre 10:00 – 15:00

21 93 76 87 Live Chat

Fakta og Virkninger av Garcinia

garcinia plante

Garcinia cambogia er et frukttre som både vokser vilt som som dyrkes i Sørøst Asia, India og Afrika, hvor frukten skal ha vært brukt i århundre i matlaging og som naturmedisin. Grunnet skallets distinkte smak har den egnet seg som smakstilsetning for for eksempel skalldyr og kjøtt, og skallet har også vært benyttet som konserveringsmiddel. Frukten er kjent for å gi metthetsfølelse, og har vært benyttet for mennesker som ville begrense matinntaket. I tillegg har den vært brukt til å behandle plager som magebesvær, og mot tarmparasitter. Frukten har en gulaktig eller grønnaktig farge, og kan se ut som en gresskar i miniatyrversjon. Produkter som Pure Garcinia Cambogia har i senere tid fått svært mye oppmerksomhet rundt det at den kan være en effektiv men samtidig mild form for slankemiddel, noe som lenge har vært en hellig gral for slankemiddelindustrien, som alltid utforsker nye, naturlige slankemetoder.

Mer om Garcinia Cambogia som slankemiddel

Siden 1990-tallet har denne frukten vært studert blant annet i forhold til om den kan være en mulig måte å gå ned i vekt, og de innledende studiene gjort på dyr ga lovende resultater. Dette har ført til en del fokus på Garcinia cambogia kosttilskudd og mye diskusjon rundt hvorvidt den kan være et effektivt slankemiddel for mennesker. Her har flere forskere og leger promotert ekstrakt fra frukten som et virkningsfullt slankemiddel, mens andre har gått hardt ut mot dette, på basis av at bevisene forleøpig ikke er gode nok. I tillegg har noen studier fått mye kritikk for å ha for lave vitenskapelige standarder.

Mulige mekanismer for vektnedgang

Fordeler-av-garcinia

Både Garcinia cambogia-frukten og fruktens skall inneholder en rekke aktive stoffer, blant annet hydroksysitronsyre (HCA), som har blitt tilskrevet slankende egenskaper basert på studier på både dyr og mennesker. Den kan ha flere virkningsmåter i forhold til vekttap, selv om det foreløpig ikke er stadfestet. Hydroksysitronsyre fra frukten antas å hindre produksjonen av et enzym, citrate lyase, spiller en rolle i omdanningen av karbohydrater til fett i kroppen. Blokkeringen av dette enzymet tenkes å redusere graden av fettlagring og hindrer dermed vektøkning som resultat av dette. HCA antas også å være appetittdempende, selv om det ikke er helt avklart akkurat hvordan dette skjer. En mulig mekanisme for dette, basert på en rekke studier på mus, er økt produksjon av signalstoffer til hjernen som er involvert i igangsetting av metthetsfølelsen. Det er i tillegg en del tilbakemeldinger fra brukere om både metthetsfølelse og om vektnedgang ved bruk av Garcinia cambogia, men siden slike produkter ofte inneholder flere aktive ingredienser, det kan ikke utelukkes at noen av tilleggstoffene også kan ha hatt en slankende virkning.

Garcinia cambogia og bivirkninger

Det er ikke noe som tyder på at inntak av Garcinia cambogia eller HCA alene har noen bivirkninger, og flere metastudier har konkludert et disse er helt trygge for mennesker å ta. I tillegg kan man notere seg at G. cambogia har vært brukt både til matlaging og som naturmedisin i lange tider, uten at det er rapportert noen negative konsekvenser av dette. Det er derimot dyreforskning som tyder på at inntak av frukten eller ekstrakter fra frukten kan redusere både insulin og kolesterol i blodet, og det kan tenkes at dette kan ha innvirkning på mennesker som bruker medisiner mot for eksempel diabetes eller for regulering av kolesterol. Derfor kan det være lurt å ta dette opp med lege om man bruker slike medisiner og vurderer å begynne med supplementer. Som med alle kosttilskudd bør gravide og ammende kvinner vise forsiktighet, og det finnes foreløpig lite forskningsdata for denne brukergruppen.

Diabetes og høyt kolesterol

Studier gjort på rotter har altså vist at Garcinia cambogia kan redusere blodverdier for både insulin og kolesterol, slik at dette muligens kan påvirke medikamenter som tas for dette. Samtidig kan mer forskning fortelle oss om slike kosttilskudd kanskje vil kunne være nyttige i behandlingen av for eksempel diabetes eller høyt kolesterol.

Garcinia cambogia kan ha flere helsefordeler

En rekke ulike dyrestudier viser at det aktive stoffet hydroksysitronsyre (HCA) og ulike andre stoffer i frukten og skallet kan ha en rekke sunnhetsfremmende virkninger, og disse kan også være potensielt gode for mennesker. Disse inkluderer egenskaper som det å være bakterieforkjempende, betennelsesdempende og antioksiderende. I tillegg viser studier at stoffene kan ha en beskyttende effekt på ulike celletyper (som finnes blant annet i mage og lunger), og det er også bevis for at immunforsvaret hos dyr kan styrkes. Det kan også være muligheter får å bruke de aktive stoffene i Garcinia cambogia til å undertrykke utviklingen av noen typer kreftceller.

healthy couple

Kosthold og bruk av slankeprodukter

Slankemidler, enten det er kosttilskudd eller utskrevne medikamenter, vil alltid fungere best i tillegg til et gjennomtenkt kostholdsregime og regelmessig trening. Det kan være mange oppfatninger om hva et godt kosthold er, men noen generelle prinsipper kan være nyttige å følge. Er man overvektig kan det tenkes at kostholdet har inneholdt mye karbohydrater, og gjerne mye av feil type karbohydrater. Disse deles inn i to hovedkategorier: komplekse og enkle karbohydrater. Her refererer man til den kjemiske strukturen, og komplekse karbohydrater opptas saktere på grunn av den mer komplekse molikulære sammensetningen. Mens enkle karbohydrater vil føre til raskere oppganger og nedganger i blodsukker (og dermed øke sannsynligheten for at kroppen lagrer karbohydrater som fett), vil komplekse karbohydrater sørge for en jevnere tilgang til energi, og ikke promotere fettlagring i samme grad. Eksempler på mat som inneholder slike 'gode' karbohydrater er grønnsaker, fullkornsprodukter, søtpoteter, brun ris og ulike typer frukttyper som pærer, epler og plommer. Matsorter man bør unngå er de som inneholder mye raffinert sukker eller hvitt mel. Proteiner er viktige, og kan anskaffes fra mat som for eksempel fisk, bønner, linser, egg og soyaprodukter. Gode kilder for umettet fett (den 'gode' fett-typen) er fet fisk, frø, kaldpressede frøoljer, nøtter og avokado.

Det kan være lurt å fordele måltider utover dagen, slik at man heller spiser mange mindre måltider enn noen få herremåltider. Ved å benytte rent vann til tørstedrikk fremfor juice eller leskedrikker, hindrer man gjerne også store svingninger i blodsukker.

Registrer
For Nyhetsbrev