Hva er kollagen? Din ultimate guide til kollagen og dens tilskudd

Uten å tenke så mye over det, bruker folk titusenvis av kroner i forsøk på å bekjempe aldringsprosessen. Fra plastikkirurgi, botox og injiserbare fyllstoffer, til kjemisk peeling og laserbehandling, folk gjør hva det skal være for å få tilbake en ung og strålende hud.

Men, en av de mest holistiske tilnærmingene, som fokuserer på at skjønnhet kommer innenfra, er å se til kollagen, naturens skjønnhetsfremmende og anti-aldrende kraftverk. Det er grunnen til at kollagentilskudd har tatt skjønnhetsverdenen med storm. Fra serum til pudder og kapsler, finnes kollagen i alle tenkelige former. Det virker som om folk er besatt av å øke inntaket sitt av kollagen.

Før du begynner å øke kollagen-nivåene dine, finner du her alt du bør vite om dette naturlige skjønnhetstilskuddet.

Hva er kollagen?

infographic showing how the collagen looks at a molecular level

Ordet kollagen er avledet fra det greske ordet “kollagen”. “Kolla” står for lim og “gene” står for noe som produserer. Mer enkelt forklart, er kollagen et “lim-produserende” protein som holder kroppens vev sammen og støtter dem. Det er kroppens mest essensielle byggekloss som ugjør op til 30 % af vores proteiner.

For å si det mer presist, kollagener utgjør (etter tørrvekt):

  • Muskelmasse: 1-10 %
  • Knokler: 30 %
  • Brusk: 60 %
  • Hud: 70-80 %
  • Sener: 80 %
  • Senehinne (det ytterste laget av øyeeplet): 90 %

Alt i alt er kollagen det mest utbredte proteinet. Det er å finne i hvert eneste bindevev. På mikroskopisk nivå, har kollagen en trippel-heliks form. La oss gå mer i dybden for å forstå dette bedre.

Ulike typer celler i kroppens vev starter kollagenproduksjon ved å bruke spesifikke aminosyrer og peptider som byggeklosser. Disse ulike cellene bygger en vid kollagen heliks struktur som senere organiseres til å forme lange fibriller. Dette hjelper med å støtte kroppens bindevev og fleksibilitet samt evnen til å motstå ytre krefter. Svært fleksibelt kollagen hjelper også med å stramme hudceller og styrke blodkar.

En forståelig guide til ulike typer kollagen

Hvis du er på utkikk etter kollagentabletter eller -tilskudd, har du sannsynligvis hørt om de forskjellige typene av kollagen. Hva er disse ulike typene, og hvilken bør du ta?

Vel, der er mange forskellige typer kollagen (minst 28) i kroppen vår. Av dem hører 80-90 % til Type I, Type II og Type III. Alle former for kollagen kan gavne hud, hår, negler og knokler. De er nemlig alle primært laget av gunstige aminosyrer. Men, for bedre innsikt, får du her forklaringen på hva som skiller de ulike sortene av kollagen fra hverandre.

  1. Type I Kollagen

    Dette er uten tvil det proteinet vi har mest rikelig av i kroppen. Det hjelper med å bygge knokler, blodkar, hornhinner, sener og annet bindevev. Ikke bare bidrar det til å redusere rynker og fine linjer, men det øker også fuktighet og hudens elastisitet. Hvis du trenger kollagen til å forbedre hudens helse, er det Type I du skal kjøpe.

    Når vi blir eldre, avtar nivåene våre av kollagen i kroppen. Det er derfor du kan ha bruk for å ta et Type I kollagentilskudd for å booste disse nivåene. Da det fungerer som en byggekloss for huden, hjelper det også med å hele sår. En av de beste kildene til Type I er marint kollagen.

  2. Type II Kollagen

    Type II finnes hovedsakelig i brusk hvor den er ekstremt gunstig for helsen. Brusk er et bindevev som beskytter de lange beina ved leddene. Dessuten er det en strukturell komponent i nesen, ribbeina, øret, luftrørene til bronkiene med mer. Det er derfor Type II anses foråvære ytterst fordelaktig når det gjelder å booste sunne ledd og forbedre symptomer på gikt. En av de beste kildene til Type II kollagen er protein fra økologisk beinbuljong. Det inneholder også glukosaminsulfat og kondroitinsulfat som er mye brukt til å behandle generelle leddproblemer og gikt.

  3. Type III Kollagen

    Ofte assosiert med Type I, hører Type III til fibrillar kollagen og er en viktig komponent i både organer og hud. Det støtter strukturen i muskler, organer og blodårer, samtidig som det også hjelper med å opprettholde hjertets funksjonelle integritet.

    Type III finnes i rikelige mengder i bovine kollagenpeptider som avledes fra hud, knokler og muskler fra kyr.

    Swipe to the right

    Kollagentype Type I Type II Type III
    Bruk Hjelper med å bygge knokler, blodkar, hornhinner, sener og annet bindevev. Motvirker rynker og hjelper på hudens elastisitet Dette er en strukturell komponent i nesen, ribbeina, øret, bronkienes luftrør, med mer. Hjelper også med å booste leddenes helse. Støtter strukturen i musklener, organer og blodkarr, samtidig som det hjelper med å oppretholde hjertets funksjonelle integritet.
    Beste kilde Marint kollagentilskudd Protein fra økologisk beinbuljong Bovine kollagenpeptider
  4. Andre typer kollagen

    Type IV er et rektangulært kollagen som hjelper med filtrering. Det finnes hovedsakelig i kjeller membranen og i hudlagene.

    Type V kollagener er assosiert med fiber. De finnes hovedsakelig i den ekstracellulære matrisen til skjelettmusklene. Den er også viktig for å danne cellene til en gravid kvinnes placenta.

    Type X er et nettverksdannende kollagen og finnes hovedsakelig i brusk. Det hjelper også med vekst av nytt ben i leddbrusk.

Alt du trenger å vite om kollagenpeptider og hydrolysat

Den menneskelige kroppen er ikke i stand til effektivt å ta opp kollagen i dets naturlige tilstand. Det er derfor det først går gjennom en hydrolyseprosess. De store kollagenmolekylene brytes ned i mindre deler som kalles kollagenpeptider. De er mer biotilgjengelige og inneholder høye konsentrasjoner av aminosyrer.

Siden de er kortere kjeder av aminosyrer, absorberes de lettere i blodcellene når de inntas. Dessuten er de også smaks- og luktfrie. Dette gjør dem perfekte som kosttilskudd.

Hva er kollagen hydrolysat?

Kollagen hydrolysat, hydrolysert kollagen og kollagenpeptider er alle navn på det samme produktet. Ja, du leste riktig. Som nevnt ovenfor, oppdeles full størrelses kollagen i mindre kjeder gjennom en hydrolyseprosess. Derfor omtales også ofte kollagenpeptider som hydrolyserte peptider og kollagen hydrolyse.

6 vigtige tegn som kan tyde på mangel av kollagen

  • Rynker
  • Cellulitt
  • Tap av førlighet
  • Muskelsmerter
  • Problemer med blodsirkulasjonen
  • Leddsmerter

Visste du at kollagen kan hjelpe mot rynker?

infographic showing how collagen can help prevent aging in skin

Kollagen er uden tvil et nøkkelelement for huden. Det er ansvarlig for 75 % av det organiske materialet i huden. Det spiller en avgjørende rolle, ikke bare når det gjelder å styrke huden, men også ved å gavne fuktighet og elastisitet. Når vi blir eldre, har kroppen en tendens til å produsere mindre kollagen. Dette fører til tørr hud og dannelse af rynker. [2] Der er studier som støtter det faktum at kollagentilskudd med kollagenpeptider kan hjelpe med å gjøre aldringsprosessen langsommere og redusere synligheten av rynker og tørr hud. [3]

Kollagen hjelper huden med å hele sår, kvise-arr og andre hudskader. Dessuten hjelper kollagen med å hele hud som er skadet av UV-stråler. Å innta kollagen regelmessig kan booste hudens helingsprosess samtidig som det favoriserer kroppens dannelse av nytt kollagen.

Kollagen for sunne knokler og ledd

Type II kollagen finnes typisk i brusk (et vev som beskytter leddene). Etterhvert som du blir eldre, vil mengden av kollagen i kroppen langsomt synke. Dette øker risikoen for å utvikle degenerative leddforstyrrelser som leddgikt.

Der er mange studier som støtter inntak av kollagentilskudd, for å redusere leddsmerter og for å hjelpe med å lindre leddgikt. [4 Forskere har vist attilskuddet av kollagen samles i brusk, og stimulerer vevet til å produsere mer kollagen. Dessuten hjelper det også med å støtte leddene, redusere smerte, forbedre fleksibiliteten og minske betennelser. [4]

Andre viktige fordeler og bruksområder for kollagen:

  1. Tarmhelse

    Lider du af lekkende tarmsyndrom? Å ta et kollagentilskudd kan hjelpe mot dette. Det tilfører lindrende aminosyrer. Disse hjelper med å bryte ned proteiner og lindre tarmene dine, samtidig som det helbreder ødelagte cellevegger.

    Aminosyrer i kollagen hjelper også med å bygge vevet på innsiden av mage-tarmkanalen og tykktarmen samtidig som det hjelper med behandlingen av gastrointestinale problemer. Dermed er det ikke bare effektivt for å helbrede lekkende tarmsyndrom, men det er også blitt bevist å være svært fordelaktig ved ulcerøs kolitt, Crohns sykdom og sure oppstøt.

  2. Fremmer metabolisme og energinivå

    Kollagen hjelper med å omdanne viktige vitaminer og mineraler, noe som hjelper med å øke metabolismen din og tilføyer mager muskelmasse til kroppsstrukturen. Ved å innta kollagen med C-vitamin, sikrer du at kroppen konverterer kollagen til brukbart protein. Dette hjelper med å gjenskape kilden din til vitalitet og energi.

    Videre har det vist seg at glysin spiller en vital rolle for funksjonen av både fordøyelses- og sentralnervesystemet. Dette er viktig for å opprettholde en ungdommelig og sunn kropp. Dessuten hjelper det med å forbedre kroppens bruk av antioksidanter, noe som hjelper på å forsinke påvirkning fra aldring.

  3. Styrker hår, tenner og negler

    Har du skjøre og sprø negler? Sliter du med hårtap? Mangel på kollagen kan være årsaken til dette. Kollagen er en essentiel byggekloss for hår, tenner og fingernegler. Et balansert kosthold beriket med kollagenprotein, kan hjelpe til med å reversere hårtapsprosessen og holde neglene sterke.

    En undersøkelse [1] har vist en viktig sammenheng mellom regenerering av hårsekker og ekstracellulær matriks (ECM). Kollagen kan dermed terapøytisk målrettes mot hårtap og andre hudrelaterte problemer.

  4. Forbedrer leverhelsen

    Visste du at kollagen kan være ekstremt hjelpsomt når det gjelder å fjerne toksiner fra kroppen og forbedre hjerte- og leverhelse? Glysin hjelper med å minske leverskader grunnet absorbering av fremmede stoffer som toksiner og alkohol. Du vil også bli overrasket over å høre at glyserin også kan brukes til å minimere alkoholinduserte leverskader samt andre former for kroniske og akutte leverskader.

  5. Beskytter mot hjerte- og karsykdommer

    Aminosyren prolin hjelper med å minimere fettansamling ved å hjelpe arterieveggene med å utlede fettoppsamling i blodstrømmen. Dette hjelper med å kontrollere blodtrykket, og reparerer vevet i arterier og ledd.

    Videre støtter arginin produksjonen av nitrogenoksid, noe som fører til bedre vasodilatasjon som igjen forbedrer sirkulasjonen.

Mat som booster dannelsen av kollagen i kroppen

Kroppen kombinerer aminosyrer og næringsstoffer fra proteinrik mat for å danne kollagen. Oksekjøtt, fisk, kylling, egg og melkeprodukter er noen av de beste proteinrike matvarene du kan få i deg. Denne konversjonsprosessen krever også C-vitamin, kobber og zink. C-vitamin kan fås fra sitrusfrukter, grønn og rød paprika, tomater og salater. Mineralene kan du få fra kjøtt, fullkorn, nøtter og bønner.

Men, etterhvert som kroppen blir eldre, blir prosessen som absorberer næringsstoffer, og syntetiserer dem effektivt, langsommere. For å sikre at kroppen din opprettholder et sunt nivå av kollagen, bør du begynne å ta kollagentabletter daglig.

Nedenfor er de beste matvarene som øker kollagen:

Infographic of 10 Foods that Boost Collagen with images

Tips til å booste effektene fra kollagen

  • Ha et balansert kosthold som er rikt på proteiner, Omega-3-fettsyrer, A-vitamin og som inneholder antioksidanter.
  • Hvis du ikke er veganer, bør du overveie å innta beinbuljong daglig.
  • Koffein kan ha en motsatt effekt på sårheling og kan fremme hudens aldringsprosess. Vurder derfor å begrense eller utelukke koffein.
  • Rød lysbehandling kan stimulere og øke produksjonen av kollagen i huden.
  • Regelmessig mosjon kan beskytte kollagennivåene og hjelpe med å bekjempe aldringstegn.
  • Retinol avledet fra A-vitamin hjelper med å øke kollagennivået.
  • Ginseng fra te og tilskudd hjelper med å øke kollagenmengden

Bivirkninger fra kollagen og eventuell overdose

Heldigvis er der ingen kjente bivirkninger ved kollagen, og det anses som Generelt Anerkjent Som Sikkert (GRAS). De vanligste årsakene til at folk opplever bivirkninger er at de enten allerede har eksisterende allergier, eller har overskredet den anbefalte dosen.

Noen av de mest vanlige bivirkningene med kollagen gelatintilskudd er oppblåsthet og mageforstyrrelser. Dette er som regel på grunn av den økte størrelsen på proteinet. Hvis du er allergisk over for oksekjøtt, bør du definitivt unngå å ta bovint kollagen. Marint kollagen vil være en god erstatning.

Videre, hvis du er gravid eller bruker noen form for medisin for tiden, bør du konsultere en lege for å være sikker på at kollagentilskuddet ikke påvirker effektene fra disse medisinene.

Vigtige FAQ relatert til kollagen:

  1. Hvis der er rikelig med kollagen i kroppen min, hvorfor skal jeg ta det som tilskudd?

    Etterhvert som vi blir eldre, reduseres kollagenproduksjonen i kroppen vår. Desværre begynner den naturlige produsjonen av kollagen å gå saktere rundt midten av 20-årene, og aldringstegn begynner å oppstå. Men du behøver ikke bekymre deg. Du kan opprettholde sunne, naturlige kollagennivåer ved å tilføye et daglig kollagentilskudd til kostholdet ditt.

  2. Hvorfor er marint kollagen bedre enn bovint?

    Marint kollagen er uten smak og er fullt av skjønnhetsmessige fordeler. Det har overlegne absorpsjonsegenskaber, sammenlignet med andre kilder til hydrolysert kollagen. Dessuten gir marint kollagen en unik balanse av glysin, aminosyrer, prolin og hydroksyprolin. Og, det er anerkjent som et av de mest bio-tilgjengelige formene for kollagen, noe som fører til bedre og hurtigere absorbering.

  3. Er det sikkert ved langtidsbruk?

    Det enkle svaret er ja. Kollagen består av aminosyrer som defineres som mat. Kollagentilskuddene er formulert til å forsyne kroppen din med vitale næringsstoffer, og støtte dens evne til å gjenopprette og bygge naturlig kollagen. Er du imidlertid fortsatt i tvil, kan du konsultere helsepersonell.

  4. Er kollagenpeptider protein?

    Ja, de er ren protein. De inneholder ingen kunstige smaksstoffer, søtemidler, sukker, gluten, fett eller karbohydrater. Dessuten inndeholder de ingen konserveringsmidler eller tilsetningsstoffer.

  5. Er der noen bivirkninger?

    Enn så lenge, er der ikke blitt rapportert noen bivirkninger. Men, det anbefales at du ikke inntar det på tom mage da dette kan forårsake ubehag i tarmen.

Konklusjon

Kollagentilskudd ser ut til å være den siste helse- og skjønnhetstrenden, selv om fordelene ikke er støttet av vitenskapen. Men, hvis du ser etter kvalitetsprotein som du kan supplere måltidene dine med, så er kollagentabletter veien å gå. De er praktiske og lette å svelge. Du kan også tilføye kollagenpulver til et spekter av retter og drikker, når som helst på dagen.

Kollagenpeptider er spekket av helsemessige gevinster. De vil ikke bare holde huden din ung, men også beskytte bein og ledd. Overvei å prøve! Du vil ikke angre..

References:

  1. National Center for Biotechnology Information, PMID: 25989472, Oct 2015
  2. National Center for Biotechnology Information, PMCID: PMC3583892, Jul 2012
  3. National Center for Biotechnology Information, PMID: 23949208, Aug 2014
  4. National Center for Biotechnology Information, PMID: 17076983, Nov 2006

Anbefalte produkter