Man - Fre | 10:00 - 15:00

21 40 37 85 Live Chat

Vekttap effekter av grønne kaffebønner

Litt om grønne og røstede kaffebønner

Grønne kaffebønner er enkelt og greit kaffebønner som ikke er røstet. I denne tilstanden er kaffebønnen myk og gummiaktig, og lukter mer som grønne planter. Kaffebønner lagres best i denne tilstanden.

Røsteprosessen for kaffebønner er kompleks, og det ligger endel vitenskap og kalkulasjoner bak dette. Under røstingen mister bønnene mye av vannet de inneholder. Bønnene øker i størrelse samtidig som vekten reduseres. Oppvarmingen fører først til at bønnene utvikler en gulaktig farge, og deretter trekker sukkerartene i bønnene seg utover mot overflaten, slik at bønnene får sin mørkebrune farge. I tillegg trekker oljen i kaffebønnen seg ut mot overflaten.

Klorogensyre og grønne kaffebønner

Røsteprosessen for kaffebønner reduserer mengden av det kjemiske stoffet klorogensyre. Dette stoffet kan ha flere helsemessige fordeler, og trekkes derfor ut av de rå (grønne) kaffebønnene. Man kunne selvsagt laget kaffe med rå kaffebønner for å bevare klorogensyren, men denne ville vært for bitter i smak til å drikke. Dessuten er den distinktive smaken i kaffen vi drikker til dels et resultat av at røsteprosessen bringer frem smak og aromaer som ellers ville forbli ‘innelåst’ i de grønne kaffebønnene. Klorogensyre finnes i ulike mengder i ulike kaffetyper, og finnes forøvrig i mindre mengder i grønn te, fersken og plommer.

Noen studier tyder på at klorogensyre kan ha en antioksiderende virkning, og kan i tillegg hindre utviklingen av grønne stær hos noen mennesker. Det er også studier som tyder på en positiv virkning for mennesker med høyt blodtrykk, og at stoffet kan bidra til økt fettforbrenning og dermed vekttap. Produkter som inneholder klorogensyre og grønn kaffeekstrakt er nok best kjent som kostholdstilskudd for vekttap.

Grønn kaffe

Vanlige bivirkninger for grønn kaffeekstrakt

Hvis du er ikke vant med kaffe kan det hende du vil oppleve noen bivirkninger, men disse er ikke farlige ved inntak av moderate mengder kaffeekstrakt, og dersom virkningene blir verre er det bare å oppholde bruken av grønn kaffeekstrakt. På lik linje med vanlig kaffe inneholder grønn kaffe koffein, noe som kan forårsake bivirkninger, avhengig av personen som inntar den. Noen er mer sensitive for koffein enn andre og kan oppleve både hodepine, magetrøbbel, angst, skjelving og raskere hjerterytme. Hvis du er følsom for koffein bør du være forsiktig med grønn kaffeekstrakt. Klorogensyre kan også ha en lakserende virkning og forårsake diaré hos enkelte.

Ifølge den tilgjengelige dokumentasjonen vises grønne kaffebønner og deres ekstrakt å være trygt å innta.

Noen mennesker kan oppleve allergiske reaksjoner fra grønne kaffebønner og kaffebønner generelt, slik at du bør unngå inntak hvis du er allergisk. Grønn kaffe og grønn kaffeekstrakt kan ikke garanteres å være trygt for gravide eller ammende kvinner, og bør ikke brukes av barn.

Det er per i dag ikke oppgitt noen anbefalt eller optimal mengde grønne kaffebønner eller grønn kaffeekstrakt for inntak av mennesker. Det er imidlertid viktig at du følger doseringsanvisningen på flasken. En vanlig anbefaling er en tablett, 30 minutter før hvert måltid.

Hvis du er sensitiv mot koffein eller tar medisiner er det lurt å snakke med lege før du tar tilskudd med grønn kaffeekstrakt.

Sjekk ingrediensene

Grønn kaffeekstrakt fåes gjerne som tilskudd, og med ethvert tilskudd bør man snakke med lege før du tar det, selv om grønn kaffeekstrakt er et produkt i sin helt naturlige form. Som nevnt er grønne kaffebønner bare urøstede kaffebønner. Noen produkter inneholder også andre ingredienser i tillegg til grønne kaffebønner, så det er lurt å lese igjennom ingredienslisten før du tar tilskudde - da kan du også unngå potensielle allergiske reaksjoner. Hvis du ikke har noen allergier og legen gir grønt signal for å ta tilskudd med grønne kaffebønner, så vil du trolig ikke oppleve noen uheldige bivirkninger.

Hvem kan innta grønn kaffeekstrakt?

Ikke alle bør innta grønn kaffeekstrakt. Koffeinet kan være uheldig for de som lider av diabetes eller har høyt blodtrykk. Hvis du har en følsom mage kan også koffeinet irritere magesekken. I tillegg, hvis du tar reseptbelagte medisiner så bør du alltid snakke med legen din før du tar tilskudd med grønn kaffeekstrakt, ettersom enkelte medisiner kan gi reaksjoner med slike kosttilskudd. Dette inkluderer mennesker som tar blodfortynnende medisiner, og medisiner for hjerte - og lungeproblemer.

Grønn kaffe bønner

Kan man gå ned i vekt med grønne kaffebønner?

Noen studier har vist at grønn kaffe kan hjelpe deg med å gå ned i vekt, men vekttap er veldig individuelt og er avhengig av en rekke ulike variabler. Dette er faktorer som hvor mye du trener, hva du spiser og ikke minst din forbrenning. Enkelte har høyere forbrenning enn andre, slik at dette vil ha mye å si for individets kroppsvekt, uavhengig av om personen tar grønn kaffeekstrakt eller ikke. I tillegg selges det mange ulike produkter som inneholder grønn kaffeekstrakt hvor innholdet og kvaliteten også kan variere.

Hvis du vil prøve å gå ned i vekt med å bruke grønn kaffekstrakt bør du alltid se etter tilskudd med et høyt innhold av selve kaffeekstraktet og som kun inneholder naturlige ingredienser. Flere gode tilskudd for slanking og detox inneholder grønn kaffeekstrakt. Slike tilskudd kan gi deg økt energi og en bedre forutsetning for å begynne på et bedre kostholdsregime. Men som sagt vil også andre variabler som trening og kosthold spille inn på vekttapet. Grunnet den viktige naturlige ingrediensen klorogensyre, kan grønne kaffebønner og ekstraktet fra grønne kaffebønner øke forbrenningen i kroppen på en naturlig måte.

Lage selv eller ta tilskudd?

Det er faktisk mulig å lage grønn kaffe selv, ved å koke og filtrere kaffebønner, men metoden er både komplisert og tidkrevende grunnet den svært bitre smaken som urøstede kaffebønner har. Tilskudd med kaffeekstrakt er mye enklere å benytte seg av. Noen kommer i pilleform slik som Green Coffee pure, mens andre er i pulverform som du kan blande ut med vann. Dette gjør det også lettere å benytte grønne kaffebønner i ulike matretter, drikker og desserter.