Kundeservice er åpen fra Man – Fre 10:00 – 15:00

21 93 76 87 Live Chat

Derfor får du magefett

magefett

Magefett er noe de fleste av oss sliter med, men med litt innsikt i hvordan magefettet oppstår kan vi gjøre noe med det. Kvinner har som regel mer fett ved mage, lår og rumpe, og mange menn kan ha en stor kulemage mens resten av kroppen ser smal ut. Livsstil og kostholdsvaner har mye å si for hvor mye magefett du får.

Derfor får du magefett

Er du en av de som kjemper en evig kamp mot magefettet? Du trener og spiser riktig (så vidt du vet iallefall), men magen er fremdeles like rund og stor som en nybakt bolle rett fra ovnen. Hva er egentlig årsakene til magefett?

Det er medfødt

Det spekuleres i at det kan være en rekke mulige evolusjonære grunner for at vi legger på oss spesielt mye rundt magen og midjen. For det første er den lagrede energien i fettet lettere og raskere tilgjengelig for bruk hvis den ligger rundt kroppens kjerne og nært kroppens organer. I tillegg hadde fettet både påvirket balansen og krevd mer muskelenergi hvis den lå i større grad rundt ekstremitetene. Det er kanskje fornuftig for kroppen å gi ekstra isolasjon rundt kroppens kjerne for å beskytte mot kulde, og siden leveren (som produserer kroppsfett) ligger nært magen er det sikkert mest økonomisk for kroppen å samle fettet nært leveren. Kvinner kan ha en særlig medfødt disposisjon for å legge på seg fett, med hormoner som gjør at mye fett samles i hofter, lår og ikke minst midjen. Dette kan være med på å indikere overfor potensielle partnere at hun er ved god helse og i stand til å bære et barn. Vi ser forøvrig på kunst fra andre tidsepoker at hvor mye eller lite fett man ideelt skal ha kan ha endret seg i menneskers øyne. Et eksempel på dette er de ulike venusstatuene som er funnet, som har sin opprinnelse fra så langt tilbake til steinalderen. Mange av disse har tydelige, og muligens overdrevne kvinneformer, og selv om vi ikke vet formålet for disse, så tyder de likevel på mulige kroppsidealer som er annerledes enn våre.

Lite aktivitet

Hvis du sitter mye hjemme og på jobb bruker kroppen mye mindre energi enn den kanskje er laget for. Dette betyr at du fort legger på deg, men også at du bruker musklene på kroppen som forbrenner mye fett, i mye mindre grad. Flere undersøkelser har vist at jo mer du sitter og er inaktiv jo lettere kan du bli overvektig. Hvis du har en jobb hvor du sitter mye foran datamaskinen kan det være lurt å investere i et ståbord. Forskjellen i antall kalorier mellom det å stå og sitte i en time er kanskje ikke så stort, men over flere timer og dager kan det faktisk utgjøre flere hundre kalorier. Mange opplever også å få vondt i ryggen når de sitter mye. Dette kan gjøre det enda vanskeligere å komme seg i aktivitet. Hvis du har dårlig holdning kan du også lett skade deg når du først skal trimme. En lur ide er å starte med waist training hjemme ved å f.eks. bruke waist trainere som både retter opp holdningen og får deg til å bruke magemusklene mye mer.

For mye karbohydrater

Vi har en tendens til å spise mye karbohydrater. Ikke nok med at matretter med ris, pasta og poteter inneholder mye karbohydrater, men mange former for snacks og desserter er rike på karbohydrater i form av raffinert sukker. Mange opplever å bli mer sulten av å spise for mye karbohydrater, og hvis man også har en diett som er lav på proteiner kan du også lett overspise. Ta en titt i kjøleskapet og sjekk om du har matvarer med nok proteiner. Et proteinrikt kosthold kan hjelpe deg til å føle deg betydelig mettere med mindre mat. Forskere har også funnet at et lavt proteininntak kan føre til høyere produksjon av hormoner som kan øke appetitten.

reduserer-stress

Stresset hverdag

Man skulle kanskje tro at folk som ofte er i farta forbrenner mer fett, og det særlig rundt mageregionen, men hvis du stresser mye så begynner kroppen å produsere hormonet kortisol. Dette er det såkalte "stresshormonet” som uheldigvis kan føre til økt fettdannelse rundt magen, i tillegg til høyt kolesterol, som øker sannsynligheten for hjerte- og karsykdommer. I tillegg har mange den vanen at de overspiser eller velger mindre sunne matvarer når de er stresset. Å handle til måltider blir også en usunn vane, fordi man rett og slett ikke har tid til å spise riktig. Da er gjerne sjokolade eller kanskje en sukkerholdig energidrikk fristende i stedet. Folk med lite tid har heller ikke anledning til å tilbringe en time på treningssenteret eller å ta seg en times joggetur. Kombinasjonen av alt dette blir uheldig og da legger man gjerne på seg magefett. Hvis dette er tilfellet for deg, kan du prøve en enkel form for trening som waist trainer for flat mage. Du kan bruke en waist trainer mens du utfører dine vanlige rutiner, og samtidig forbrenne mer fett.

Søvnmangel

Det er svært viktig å få nok søvn, men mange forsøker å strekke tiden for å gjøre en ekstra arbeidsoppgave eller går ut med venner til langt ut på natta. Søvnmangel over tid vil innhente kroppen og du vil se det tydelig med ringer rundt øynene, konsentrasjonsvansker og ikke minst mer fett på kroppen. Dette skyldes blant annet at folk spiser kaloririk mat om natten når kroppen har lavt stoffskifte. Sykdommer som søvnapne kan også føre til vektøkning. Søvnmangel bør tas på alvor og kan gjøre det svært vanskelig å bli kvitt magefett.

Uansett hvilken årsak som best beskriver din situasjon, bør du styre livsstilen slik at du tar sunnere og bedre valg for kroppen din. Da blir det også lettere å bli kvitt magefettet.

Registrer
For Nyhetsbrev