Kundeservice er åpen fra Man – Fre 10:00 – 15:00

21 40 37 85 Live Chat

Magefett er noe de fleste av oss sliter med, men litt innsikt i hvordan magefettet oppstår kan vi gjøre noe med det. Kvinner har som regel mer fett rundt magen, men også menn kan få store mager. Livstil og kostholdsvaner har mye å si for hvor mye magefett du får.

Derfor får du magefett

Er du en av de som har en evig kamp mot magefettet? Du trener og spiser riktig (såvidt du vet iallefall), men magen er fremdeles like rund og lubben som en nybakt bolle fra ovnen. Hva er egentlig årsakene til magefett?

Det er medfødt

Noen mennesker legger på seg rundt midjen, mens resten av kroppen forholder seg noenlunde tynn. Mange menn kan ha en stor kulemage, mens resten av kroppen ser smal ut. Mens kvinner har faktisk en medfødt dispisjon for mye magefett. Dette skyldes blant annet at kvinner får barn og at hormonene gjør at mye fett samles i hofter, lår og ikke minst midjen. Forskerne sier blant annet at kvinnekroppen lagrer fett i midjen til en eventuell graviditet. I tillegg virker fett isolerende og kan beskytte indre organer, slik at kroppen utsettes for mindre skade nettopp fordi en eventuell graviditet kan oppstå.

Lite aktivitet

Hvis du sitter mye hjemme og på jobb bruker kroppen mye mindre energi. Dette betyr at du fort legger på deg, men også at du bruker mindre av magemusklelen og ryggmusklene som forbrenner mye fett. Flere undersøkelser har vist at jo mer du sitter og er inaktiv jo lettere kan du bli overvektig. Hvis du har en jobb der du sitter mye foran datamaskinen kan det være lurt å investere i et ståbord. Forskjellen i antall kalorier mellom det å stå og sitte i en time, er kanskje ikke så stort. Men over flere timer og dager kan det faktisk utgjøre flere hundre kalorier. Mange opplever også få vondt i ryggen når de sitter mye. Dette kan gjøre det enda vanskelig å komme mer i aktivitet. Hvis du har dårlig holdning kan du også lett skade deg når du skal trimme. En lur ide er å starte med waist training hjemme ved å f.eks. bruke waist trainere som både retter opp holdningen og får deg til å bruke magemusklene mye mer.

For mye karbohydrater

Vi har en tendens til å spise mye karbohydrater. Ikke nok med at mange matretter har mye karbohydrater i form av ris, pasta og poteter, så er også snacks og desserter rik på karbohydrater. Mange blir mer sulten av å spise for mye av karbohydrater, og hvis man også har en diett som er lav på proteiner kan du også lett overspise. Ta en titt i kjøleskapet og sjekk om du matvarer med nok proteiner. En proteinrik kosthold kan hjelpe deg å føle deg mye mettere på raskere tid. Forskere har også funnet at lav proteininntak kan føre til dannelse av hormoner som gjøre deg mer sulten og øke appetitten.

Stresset hverdag

Man skulle kanskje tro at folk som ofte er i farta forbrenner mer fett, og det særlig rundt mageregionen. Men hvis du stresser mye så begynner kroppen å produsere hormonet kortisol. Dette er den såkalte "stress" hormonet som uheldigvis kan føre til økt fettdannelse rundt magen. I tillegg har mange vane for å overspise eller velge mindre sunne matvarer når de er stresset. Måltidshopping blir også en usunn vane, fordi man rett og slett ikke har tid til å spise riktig. Da er gjerne en sjokoladebar eller kanskje en sukkerholdig energidrikk fristende istedenfor. Folk med lite tid har heller ikke luksusen til å tilbringe en time på gymmen eller ta seg en joggetur. Kombinasjon blir uheldig og du får økt magefett. Hvis dette er tilfellet for deg, kan du prøve enkel trening som waist trainer for flat mage. Du kan bruke en waist trainer og utføre dine vanlige rutiner, og samtidig forbrenne mer fett.

Søvnmangel

Det er svært viktig å få nok søvn, men mange forsøker å strekke tiden til å gjøre en ekstra arbeidsoppgave eller går ut med venner langt ut på natta. Søvnmangel over tid vil innhente kroppen og du vil se det tydelig med ringer rundt øynene, konsentrasjonsvansker og ikke minst mer fett i kroppen. Dette skyldes blant annet at folk spiser tung mat om natten når kroppen har lav stoffskifte. Sykdommer som søvnapne kan også føre til vektøkning. Søvnmangel bør tas på alvor og kan gjøre det svært vanskelig å bli kvitt magefett.

Uansett hvilken årsak som best beskriver din situasjon, bør du styre livsstilen slik at du tar sunnere og bedre valg for kroppen din. Da blir det også lettere å bli kvitt magefettet.