Man - Fre | 10:00 - 15:00

21 40 37 85 Live Chat

Alt det du trenger å vite om Kreatin

Alt det du trenger å vite om Kreatin

Kreatin er et populært tilskudd blant kroppsbyggere, og det er ikke alle som er klar over alle de gode fordelene dette gir. Les videre for å finne ut hvem som bør ta dette tilskuddet, og hvorfor.

Kreatin har blitt et viktig tilskudd for de som ønsker å bli sterkere og bygge muskler. Dette er egentlig en naturlig kilde til energi som brukes ved muskelarbeid. Rent kjemisk så er dette en nitrogenholdig organisk syre som kommer fra aminosyrene glysin, arginin og metionin. Kreatin produseres i lever, nyrer og bukspyttkjertel og blir lagret i skjelettmusklene. Vi forbruker kreatin når vi er fysisk aktive og trenger energi til muskelarbeidet. Kreatin er kjent for å være et tilskudd som gir en skikkelig energi-boost, og musklenes energinivå økes raskere. Dermed vil kroppens fysiske prestasjoner bedres. Dette er årsaken til at de fleste som løfter tunge vekter med kortere repetisjoner foretrekker å ta kreatintilskudd før trening.

Hvordan virker det?

Når leveren og nyrene har produsert kreatin, så blir den transportert til hjernen og skjelettmuskulaturen via blodet. Det normale nivået av ATP i skjelettmusklene er på 2-5 mM, og det er kun nok til å gi en muskelsammentrekning i noen få sekunder. Når kroppens energibehov øker, bruker den fosofokreatin (PCr) til å donere en fosfatgruppe gjennom kreatinkinase (CK) til å raskt lage ATP fra ADP. Det vil sørge for at du får mer energi til å gjennomføre aktiviteter som er anstrengende. Forbruket av kreatin bidrar til en økt konsentrasjon av PCr i musklene, og dermed økes musklenes potensielle evne til å produsere ATP fra ADP slik at kroppen kan svare på det økte energibehovet.

Hvorfor trenger jeg kreatintilskudd når kroppen produserer det naturlig?

Det er sant at kroppen produserer kreatin selv, helt naturlig, og de fleste klarer bare å få i seg 1 gram daglig gjennom matkilder. For de som bygger muskler, så er det anbefalt med et inntak på 20 gram daglig. Dette behovet er kun mulig å imøtekomme dersom du tar kreatintilskudd. Ideelt sett bør du ta 5 g kreatin monohydrat 4 ganger daglig i 2-5 dager.

Fordeler ved å bruke kreatintilskudd

  • Forbedrer dine sportsprestasjoner, og øker din utholdent, forbrenning og energinivå
  • Styrker kroppens kapasitet til å utføre øvelser med høy intensitet, noe som vil lede til en bedre blodgjennomstrømming til hjertet
  • Kroppsbyggere og idrettsutøvere kan bruke kreatin for å gjøre muskelcellene større og produsere et kraftig, muskuløst utseende ved å stimulere proteinsyntesen
  • Det styrker også nervesystemet ved å øke antallet nerveceller som overlever i miljøer som er utsatt for skade.
  • Diabetikere kan også nyttiggjøre seg av kreatin ved at det forbedrer glukosetoleransen gjennom å øke volumet av glukosetransportør type 4.
  • Med et kreatintilskudd kan du redusere aldersbetinget muskeltap som oppstår som en naturlig nedgang i produksjon av hormoner som bygger muskler, slik som testosteron og IGF-1

Er det trygt å ta kreatin?

Omfattende forskning har vist at et kreatintilskudd på 5 – 20 gram daglig er trygt, og at det ikke gir noen negative bivirkninger i det lange løp. Det har vært meldt fra om vektøkning, ubehag i mageregionen, dehydrering og muskelskader etter inntak av kreatintilskudd, men det finnes ingen kliniske beviser som kan støtte opp under disse påstandene. Voksne menn og kvinner kan ta kreatintilskudd for å forbedre deres fysiologiske respons på styrketrening. Det er imidlertid ikke egnet for bruk under graviditet og amming. Dersom du har diabetes eller lider av nyresykdommer, så må du rådføre deg med din fastlege før du bruker et kreatintilskudd. Det er viktig å sørge for at du drikker rikelig med vann og unngår inntak av alkohol mens du tar kreatintilskuddet.

Forslag til produkter