Gurkemeie-kapsler: Alt du bør vite om dette helende krydderet

Gurkemeie, også kjent som det gyldne krydder eller indisk safran, er et eldgammelt krydder. Det er blitt brukt til kulinariske og medisinske formål siden oldtiden. Curcuma longa er det botaniske navnet for gurkemeieplanten som normalt høstes i India og andre Sødøstasiatiske land.

Hvis du aldri har hørt om gurkemeie før, er det et krydder som finnes i jordstengelen fra gurkemeieplanten. Å bruke gurkemeie i matlaging er ikke nytt. Faktisk har man kunnet finne det i asiatiske kjøkken i tusenvis av år. Det er nylig blitt populært, ikke bare ford den skarpe smaken den setter på mat, men også for dets medisinske egenskaper.

Det sies at gurkemeie er en av de mest effektive og næringsfylte supermatvarene i verden. Gurkemeie hører til ingefærfamilien, og selges i ulike former, som for eksempel krydder, pulver, rot, kapsel, te og ekstrakter.

Før du nå faller for fristelsen å besøke krydderhyllen og fylle skapet med dette magiske krydderet, kan du her lese alt du behøver å vite for å ta det riktige valget for deg.

Hva er curcumin?

Der er flere kjemiske forbindelser i gurkemeie. Curcumin er den viktigste av dem. Det er den viktigste aktive ingrediensen i gurkemeie. Den har kraftige antioksiderende og antiinflammatoriske egenskaber.

Curcumin gjør gurkemeie til en funksjonell matvare; de matvarene som potensielt har positive helsemessige fordeler. Men, mengden av curcumin i gurkemeie er ikke så stor. [1] Derfor kan det være vanskelig å få tilstrekkelige mengder av curcurma ved hjelp a gurkemeie som krydder til måltider. Derfor anbefales det sterkt å ta gurkemeietilskudd. De inneholder en betydelig større mengder av gunstig curcumin.

Hva er næringsverdiene i gurkemeie?

I følge USAs jordbruksdepartement (USDA) sin nasjonale næringsdatabase, inneholder en spiseskje gurkemeiepulver følgende: [2]

  • Kalorier – 29
  • Protein – 0.91 g
  • Fett – 0.31 g
  • Karbohydrater – 6.31 g
  • Fiber – 2.1 g
  • Sukker – 0.3 g

Den samme spiseskjeen gurkemeiepulver gir: [3]

  • 16 % av det daglige jernbehovet
  • 26 % av det daglige manganbehovet
  • 5% av det daglige kaliumbehovet
  • 3% av det daglige C-vitaminbehovet

Utfordringen med curcumin og dets biotilgjengelighet

Curcumin tenderer til å ha antioxiderende, antiinflammatoriske, kreftbeskyttende og neurotrofiske egenskaber. Dette hjelper med å forhindre og behandle adskillige lidelser. Selv om det gjør underverker for helsen, er den dårlige biotilgjngeligheten en stor sperre for den kliniske effektiviteten.

Hva er biotilgjengelighet og hvorfor er det så viktig?

Biotilgjengelighet er den hastigheten som må til for at substansen skal absorberes av kroppens kretsløpsystem, og ha en aktiv effekt på det. Dette vil si at curcumin fra gurkemeie absorberes svært dårlig av kroppen, og biotilgængeligheden i gurkemeie-kapsler må forbedres. Der er flere årsaker til den dårlige biotilgjengeligheten i gurkemeiekapsler. For eksempel:

  • Deres raske stoffskifte og udskillelse av kroppen.
  • Den måte de distribueres gjennom kroppens vev.
  • Den korte levetiden minsker aktiviteten i kroppen.
  • Deres lave oppløselighet i vann.

Heldigvis er der mange måter å forbedre biotilgjengeligheten til gurkemeie og gurkemeiekapsler.

  • Kombiner gurkemeie med svart pepper. Svart pepper er rikt på piperin, en naturlig substans som hjelper å booste absorpsjonshastigheten til curcumin med 2000 %. [4]
  • Du kan blande gurkemeie med fettstoffer som olivenolje, linfrøolie eller kokoolje.
  • Det mikroniserte pulveret og den flytende micellar formuleringen til curcumin hjelper med å øke dens orale biotilgjengelighet. [5]

Alt i alt, kan det å benytte hvilken som helst av de nevnte metodene ovenfor øke biotilgjengeligheten til gurkemeie.

Vigtige helsemessige fordeler ved gurkemeie og curcumin:

all about turmiric worrds scattered accross the image with the benefits

  1. Det er antiinflammatorisk

    Curcumin, den aktive ingrediensen i gurkemeie er svært antiinflammatorisk. Den hjelper med å opprettholde sunne betennelsesreaksjoner. Disse antiinflammatoriske egenskapene har vært nyttige ved behandling av revmatisme og leddgikt.

    Folk som sliter med gikt burde innta dette krydderet hver dag for å lindre betennelser og milde leddsmerter. Man kan også løse gurkemeiepulver opp i vann og bruke det på det hovne området. Dette kan gi omgående og langvarig lindring.

  2. Hjelper på fordøyelsen

    Hvis du strever med fordøyelsesproblemer, kan det hjelpe å innta rå gurkemeie. Hovedkomponentene i krydderet stimulerer galleblæren til å produsere galle, noe som øyeblikkelig gjør fordøyelsessystemet mer effektivt. Det har også vist seg å være gunstig for å redusere symptomer på gass og oppblåsthet.

  3. Det har helende egenskaper

    En av de største helsefordelene ved gurkemeie er de helende egenskapene. Dets naturlige antibakterielle egenskaper gjør gurkemeie til et effektivt desinfeksjonsmiddel. Det hjelper også på å fremskynde helingen av sår. Ved svært små sår og skrammer, kan det være effektivt å smøre på en blanding av curcumapulver og vann.

  4. Hjelper ved diabetes

    Der er gode nyheder til dem som lider av prediabetes. De antiinflammatoriske og antioksiderende egenskapene til curcumin hjelper med å forsinke type 2 diabetes. Dessuten hjelper det også med å senke insulinnivået og forsterke effektiviteten til medisin som brukes til å behandle diabetes. Likevel er det viktig å konsultere en lege før du begynner å ta gurkemeiekapsler sammen med alle andre former for sterk medisin.

  5. Booster immunsystemet

    Gurkemeie er beriket med lipopolysaccharid, en komponent som er kjent for sine antivirale, antifungale og antibakterielle egenskaper. Dette kan hjelpe ved å stimulere immunsystemet. Å innta gurkemeie på daglig basis kan gjøre underverker for helsen din. Alt du trenger å gjøre er å ha en teskje gurkemeiepulver i et glass varm melk og innta det på daglig basis. Du kan også prøve gurkemeiete.

  6. Forbedrer leverfunksjonen

    Gurkemeie er kjent for sine antioksidante egenskaper. Dette hjelper med å øke produksjonen av viktige enzymer som hjelper med å redusere toksiner. Samtidig renser det blodet i leveren. Ved å booste blodsirkulasjonen, kan gurkemeie også hjelpe med å støtte leverhelsen.

Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric

Hva er mulige bivirkninger av gurkemeie?

Både gurkemeie og curcumn (den viktigste aktive ingrediensen) blir generelt ansett som trygt og har ingen kjente bivirkninger. Når det inntas i store doser som ved tilskudd, kan noen få oppleve vanlige bivirkninger. Dette kan inkludere kvalme, svimmelhet, vondt i magen eller diaré. Dette er fordi den høye dosen av gurkemeie øker sekresjon av magesyre, noe som kan resultere i fordøyelsesbesvær.

Når det tas i mindre mengder, kan gurkemeie både virke sikkert og effektivt. Men, i form av tilskudd anbefales det ikke til gravide kvinner, da det kan utløse sammentrekninger eller veer. Den gylne regelen er moderasjon. Det er nøkkelen til å få nyte de mange helsemessige fordelene ved curcumin, uden å måtte bekymre seg for eventuelle bivirkninger.

Anbefalte doser av gurkemeie:

womans hand holding turmeric capsules nex to turmeric Powder

Normalt bruker undersøkelser doser på 500-2000 mg gurkemeie/dag i form av curcuminekstrakt. Dette er mye høyere enn mengden som finnes naturlig i gurkemeie. La oss forstå dette ved hjelp av et eksempel.

Når det brukes som et krydder, tilfører et gjennomsnittlig indisk kosthold omkring 2000-2500 mg gurkemeie, noe som gir 60-100 mg curcumin om dagen. Når det ekstraheres, kan den samme mengden gi opp til 1900-2375 mg curcumin. [7]

På den andre siden er gurkemeie, når det brukes som et krydder, fremdeles fylt med tallrike fordeler. Der er enda ingen offisiell avtale om anbefalte doser gurkemeie eller curcumin, men, nedenfor står de dosene som brukes i forskning som viser lovende resultater. [8]

  • Kløende hud: 500 mg gurkemeieekstrakt to ganger daglig i åtte uker
  • Høyt kolesterol: 700 mg gurkemeieekstrakt to ganger daglig i tre måneder
  • Leddgikt: 500 mg gurkemeieekstrakt to ganger daglig i to-tre måneder

Det anbefales sterkt å ikke ta daglige doser av gurkemeie og curcumin i lengre perioder. Men, WHO (Verdens helseorganisasjon) har fastslått at å innta 2,2 mg gurkemeie og curcumin pr. kilo kroppsvekt er akseptabelt. [9]

Når det er sagt; husk alltid at alle urtetilskudd skal tas med forsiktighet. Få alltid medisinsk rådgivning før du tar et tilskudd, inkludert curcumin og gurkemeiekapsler.

Vanlige FAQ relatert til gurkemeiekapsler

  1. Er ikke gurkemeie og curcumin det samme?

    Nei, det er det ikke. Curcumin er ikke det samme som gurkemeie. Det er den viktigste aktive ingrediensen i gurkemeie som er ansvarlig for de fleste av de helsemessige fordelene. Det er også den som gir gurkemeie den karakteristiske gule fargen.

  2. Hvilke forholdsregler skal jeg ta når jeg inntar gurkemeie?

    Gurkemeie er et krydder, og blir ofte ansett som trygt. Inntak av 1-1,5 spiseskje gurkemeiepulver om dagen betraktes som ekstremt sikkert. Curcumakapsler inneholder en høy % av curcumin og en overdose av disse kan gi bivirkninger.

  3. Kan jeg ta curcumakapsler under graviditet og amning?

    Mange mødre inntar gurkemeiekrydder som en del av kostholdet gjennem graviditeten, og mens de ammer. Men, det anbefales sterkt å konsultere en lege før du tar noen form for tilskudd.

  4. Er curcumintilskudd trygge?

    Utvunnet fra gurkemeieekstrakt, anses curcumintilskudd som trygge og uten kjente bivirkninger. Når det er sagt, sørg alltid for å kjøpe økologisk kvalitetstilskudd.

Helt til slutt...

Gurkemeie, og særlig curcumin (den mest aktive komponenten), har mange vitenskapelig dokumenterte helsemessige fordeler. Det gylne krydderet har vist seg å være ekstremt gunstig for å forbedre et sunt immunsystem, kontrollere blodtrykket og hjelpe med å lindre smerte. De kraftige antioksiderende og antiinflammatoriske egenskapene hjelper også med å forbedre symptomer på gikt og depresjon.

Referanser:

  1. National Center for Biotechnology Information (PMID: 17044766), 2006
  2. National Nutrient Database for Standard Reference Legacy Release, April 2018
  3. Self-Nutrition Data
  4. National Center for Biotechnology Information (PMID: 9619120), May 1988
  5. National Center for Biotechnology Information (PMID: 24402825), Mar 2014
  6. National Center for Biotechnology Information (PMCID: PMC5388087), Jun 2016
  7. National Center for Biotechnology Information (PMID: 21194249), Dec 2010
  8. National Center for Biotechnology Information (PMID: 28417091), Jun 2016

Anbefalte produkter