Få det til å skje: 10 tips som hjelper deg med å holde nyttårsforsettet ditt

2018 er her. Et helt nytt år. En ny og frisk start. Hva er det første du gjør i det nye året? Antagelig setter du deg ned og lager et eller flere nyttårsforsett. La oss gå litt tilbake. Hvor mange nyttårsforsett hadde du i fjor, og enda viktigere, hvor mange klarte du å holde?

Mange av oss har helsen vår som en del av nyttårsforsettet. Det kan være at vi ønsker å gå ned i vekt, slutte å røyke eller kanskje drikke mindre alkohol. Det er dog veldig vanlig at vi ikke klarer å gjennomføre forsettene våre. Undersøkelser viser at bare rundt 8 % av befolkningen overholder nyttårsforsettene sine. De fleste har gitt opp før januar har gått over i februar. Så, hvordan kan vi gjøre årets nyttårsforsetter til en suksess? Svaret er at du må sette deg realistiske forsett og behandle det som en livsstilsendring og ikke bare et «forsett». Da vil du ha større sjanse for å klare å gjennomføre og komme et steg nærmere målet ditt. I denne artikkelen har vi samlet sammen noen tips og triks som kan hjelpe deg med å identifisere de riktige forsettene og lage en plan for hvordan du skal oppnå dem.

Skap et SMART mål

Nyttårsforsetter er ikke bare noe du skal drømme om. Meningen bak dem er at de skal være oppnåelige. Derfor må du skape deg et SMART mål. SMART står for solide, målbare, oppnåelige, rasjonelle og tidsbegrensede mål. Etter at du har satt sammen målene dine, så sjekk om hver av dem oppfyller disse kravene. Jo smartere målene dine er, jo større sjanse har du til å oppnå dem.

Ikke gi opp

Når du skal gjennomføre målene du har satt deg vil du uten tvil møte noen utfordringer på veien. Det er viktig at du ikke gir opp så snart det kommer en hindring. Selv om du hoppet over treningen en dag eller spiste noe du ikke skulle, så er det bare å komme seg tilbake på sporet. Det går opp og ned for de fleste, og det er hvordan du kommer deg tilbake i rett spor som betyr noe.

Vær fornuftig og realistisk

Når du skal i gang med å lage nyttårsforsettene dine kan det hende du faller i samme fellen som alle andre, nemlig at du blir overambisiøs og setter for høye mål. Det er viktig å være både fornuftig og realistisk. Å ta for store steg for fort skaper bare frustrasjon og kanskje til og med forsettet ditt ender opp med å overta kontrollen over livet ditt. Det er viktig å sette deg noen forsett som du vet du kan holde.

Snakk om det

Dersom du tror det blir lettere å gjennomføre dersom du deler forsettene dine med andre, burde du gjøre det. Snakk om dine opplevelser med familie og venner. Å ha noen å dele reisen med kan gjøre det lettere og mindre skremmende. Du kan også vurdere å bli med i en støttegruppe eller melde deg på de ekstra timene på treningsstudioet.

Vær mer aktiv

Å være mer aktiv er en flott måte å få en god start på nyttårsforsettene på. Dersom forsettene dine innebærer å få mer energi, finnes det mange kreative måter som kan bidra til at du oppnår akkurat det. Mange mennesker starter med et treningsregime, men ender opp med å ha gitt seg før påske. Det er viktig å sørge for at du er mentalt og fysisk klar til å oppnå dine langtidsmål.

Skriv ned fremgangen din

Når du jobber med forsettene dine, vil du ha både gode og dårlige opplevelser. Hva med å skrive alt dette ned i en dagbok? Å skrive ned fremgangen hele veien hjelper deg ikke bare å holde rede på resultatene, men det kan også hjelpe deg med å se vanlige feil eller personlige svakheter. Du kan også bruke en mobilapp for å holde øye med måltider og fremskritt.

Belønn deg selv

Når du har jobbet hard og oppnår et mål, er det viktig at du gir deg selv en belønning. Enten det er å reise bort en helg, gå ut en kveld, få massasje eller noe helt annet, så sørg for å velg en belønning som ikke ødelegger det harde arbeidet ditt. Jevnlige og mindre belønninger for hver gang du oppnår et delmål kan medføre at du når hovedmålet mye raskere.

Vær konsekvent

Husk at det å være konsekvent er nøkkelen. Når det kommer til å oppnå mål er også styring av tiden viktig. Folk har en tendens til å miste fokuset på nyttårsforsettet sitt i løpet av noen få uker, noen ganger også innen få dager. Du kan imidlertid øke sjansene dine for suksess dersom du er konsekvent gjennom hele året. Å være konsekvent med energien du nedlegger samt entusiasmen du viser for å oppnå målene dine, kan hjelpe deg med å komme nærmere.

Ikke gi opp – fortsett å prøve

En av de vanligste årsakene til at vi forsettene faller i grus er at vi gir opp. Mange mennesker kaster inn håndkle og gir seg etter et feilsteg. Du var svak og spiste sjokolade, hva så? Vi lar ofte små feiltrinn ødelegge for våre langsiktige mål. Å gå ned i vekt er ikke lett. Dersom det hadde vært lett ville det ikke vært det vanligste nyttårsforsettet i verden. Tilgi deg selv, gå videre og fortsett å prøve!

Invester i en sunnere livsstil

Dersom du er seriøs når det kommer til å få en sunnere livsstil og kvitte deg med de ekstra kiloene, kan det være vel verdt å investere i noen produkter som kan hjelpe deg på vei, som treningsutstyr eller medlemskap hos et treningsstudio. Sammen med en balansert diett og trening, kan dette hjelpe deg med å komme nærmere målet ditt. Det kan også være et viktig bidrag når det kommer til å holde seg på den riktige veien mot en sunnere livsstil.